FOAM: helaas toch een zeepbel
24-04-2015

Opgeblazen
FOAM: helaas toch een zeepbel

Vorig jaar heeft Johan Smit (directeur van de PMA) FOAM (Future of Audience Measurement) opgericht. FOAM nodigde adverteerders, exploitanten en mediabureaus uit om mee te denken over een nieuw crossmediaal bereiksonderzoek. De huidige onderzoeken zoals SKO, NLO, NOM en DDMM kennen namelijk meerdere problemen. Er wordt bijvoorbeeld geen rekening gehouden met het tweede scherm, het is niet inzichtelijk hoeveel mensen digitaal lezen, online video (YouTube, Uitzending Gemist, RTL XL, ed.) wordt niet meegenomen en de data uit al deze kanalen is niet met elkaar in verband te brengen. FOAM moest hierop het antwoord geven.

Door te praten en samen na te denken, zouden huidige en toekomstige problemen op een (kosten) efficiënte manier worden opgelost. Helaas is gebleken dat FOAM geen lang leven beschoren is. Of zoals het officiële persbericht zei: “FOAM was toch nog te vroeg. Het was belangrijk én ambitieus.”

De officiële verklaring leert ons daarnaast dat dit met name komt doordat het online bereiksonderzoek niet stabiel genoeg is gebleken, Vinex is hieruit gestapt en daarmee heeft het einde van de DDMM ook het einde van FOAM ingeluid. Johan Smit zal zich, ondanks het falen van FOAM, toch blijven inzetten voor een betere inrichting van de verschillende bereiksonderzoeken.

Wij vinden het jammer dat FOAM niet in zijn missie is geslaagd, maar wij denken dat een gecombineerde bereiksmeting wel de toekomst is. Wij hopen daarom ook dat het SKO, NLO en NOM zich blijven inzetten voor het combineren van data die ten goede komt aan het planproces.

Mediabureau ZIGT, Isabelle Timmermans