Een oorlog zonder slagveld
20-08-2020

Fortnite vs Apple
Een oorlog zonder slagveld

Vorige week was er nogal wat ophef over het verwijderen van Fortnite uit de App store door Apple (en later ook Google). Groot nieuws in de gamingwereld, maar ook marketingland sloeg op tilt toen EPIC (de ontwikkelaar van Fortnite) binnen no-time met een inhaker kwam op deze, in hun ogen, oneerlijke beslissing van Apple.
Met een parodie op de beroemde spot uit 1984 van Apple sloeg EPIC terug en riep haar achterban op om in actie te komen tegen de grote onderdrukker van gameontwikkelaars onder de hastag #freefortnite.

Wat mij opviel was dat EPIC wel heel snel kwam met hun inhaker. Dus de vraag rijst, was het wel een inhaker?

Ten eerste; zo’n hoogwaardige video maakt je niet zomaar, toch?
In een artikel op Adage komt een creatief aan het woord die heeft gewerkt voor EPIC. Hij claimt dat EPIC gebruik kan maken van hun eigen 3D ‘Unreal Engine’, die speciaal ontwikkeld is voor in-game video’s en de filmindustrie. Wat normaal 4 maanden duurt om te renderen kan nu in één dag. Leuk voor die nerd kun je denken, maar het is ook in breder perspectief een interessante ontwikkeling, zeker in tijden van de 1,5 meter samenleving waar je als merk niet snel een normale shoot meer kunt organiseren.

Maar zelfs als productie in één dag zou kunnen, mogen we het strategische en creatieve proces natuurlijk niet vergeten. Dus dat dit een inhaker is geweest, is uitgesloten. Sterker nog, het is een goed doordachte campagne. Met het lanceren van de update van Fortnite wist EPIC dondersgoed wat er zou gebeuren en dus bereidde ze zich voor op wat zou komen. Echter waarom kiest EPIC voor deze battle? Wat valt er te winnen en wat valt er te verliezen?

Hoe belangrijk is Apple eigenlijk voor Fortnite? Als je kijkt naar het aandeel telefoons met IOS (Apple) 25% tegenover Android (Google) 75% kun je jezelf afvragen waarom EPIC zijn pijlen richt op Apple? Ook als je weet dat Apple gebruikers gemiddeld 2,5 keer meer geld uitgeven aan in-app inkopen, dan nog is de Android gebruikers en dus Google, nog steeds de grootste doelgroep.

Maar is de mobiele industrie überhaupt wel interessant voor EPIC? Maar liefst 71% van de Fortnite spelers speelt het spel via een console (Xbox, PlayStation, Nintendo switch) en 17% via hun PC, slechts 12% speelt het spel via hun mobiel. Waarbij ook nog blijkt dat 56% van die gebruikers het op meerdere platformen speelt. Dus waar maakt EPIC zich druk om dat kleine aandeel van spelers dat via iPhones of iPads speelt?

Mijn conclusie is dat EPIC zich inderdaad niet zo druk maakt om Apple (of Google), maar dat ze deze battle gebruiken om hun game (weer) onder de aandacht te brengen en zich te profileren als spel dat er is voor haar fans. Dat zij daarbij de rol van Robin hood in de gaming industrie kan claimen, is ook perfect voor de branding van EPIC zelf. Het zal ze vast veel goeds doen bij het werven van nieuw personeel en het lanceren van nieuwe games.

Dit is een sterke doordachte campagne. Ze hebben gekeken wat ze willen bereiken, de risico’s afgewogen en het lef gehad om een zeer uitgesproken campagne neer te zetten tegen het nummer 1 merk van de wereld. Hoe fijn is het om jezelf als underdog te kunnen positioneren in een battle die je eigenlijk nooit kunt verliezen.

Fortnite commercial

Apple commercial 1984