Gaat NLProfiel de gamechanger zijn binnen dataland?
21-09-2018

Profilering
Gaat NLProfiel de gamechanger zijn binnen dataland?

Een aantal maanden geleden maakten Persgroep, Sanoma en TMG samen bekend onder de naam NLProfiel een datadienst te beginnen waarmee ze adverteerders van betere en volledigere dataprofielen kunnen voorzien. Beschikbare data wordt volledig volgens de regels verzameld en beschikbaar gesteld, opvallend is wel dat dit juist rond de invoering van de AVG naar buiten is gekomen. Deze data is vanaf heden beschikbaar voor de markt, waarbij de data tot 2019 gratis toegevoegd kan worden aan campagnes. Vanaf 2019 wordt hier een uplift voor gerekend, hoe hoog deze uplift gaat worden is nog niet bekend.

Deze week hebben de betrokken partijen hun plan gepresenteerd: Doel hiervan was een kijkje onder de motorkop te geven van het initiatief, waarmee ze een vuist hopen te maken tegen Google en Facebook. Of dat gaat lukken met de huidige betrokken partijen is een vraag waar ze zich bewust van zijn. Met die reden hopen ze op korte termijn ook nieuwe partijen toe te kunnen voegen aan het portfolio, om zo de data nog vollediger en op grotere schaal beschikbaar te maken.

Dat NLProfiel überhaupt het levenslicht ziet is voor sommigen misschien een verassing, aangezien de betrokken partijen elkaar normaliter proberen weg te concurreren. Duidelijk is dat iedereen begrijpt dat de uitgevers los van elkaar geen serieuze weerstand kunnen bieden aan de grotere spelers uit de VS. Het gevoel dat na de presentatie overheerste was toch wel dat de samenwerking op dit vlak weliswaar nodig is, maar op dit moment toch ook vooral erg ongemakkelijk is.

Feit is dat de nieuwe setup slechts in enkele maanden van idee tot werkend platform is ontwikkeld, wat veelbelovend is. Er zijn weer stappen gezet in de wereld van datagedreven marketing, en wij zijn benieuwd naar de eerste resultaten hiervan.

ZIGT Mediabureau, Bob Mosch & Gina van den Bogaard