Geef Matthijs van Nieuwkerk zijn verdiende loon
03-05-2019

Verdient Matthijs van Nieuwkerk te veel?
Geef Matthijs van Nieuwkerk zijn verdiende loon

Matthijs van Nieuwkerk, een briljant presentator en begenadigd interviewer. Op dit moment ligt zijn salaris weer onder vuur. Vorig jaar verdiende Matthijs 363.000 euro, dit moet in 2020, wanneer zijn contract afloopt, teruggebracht worden naar de Balkenende norm van 194.000 euro. Volgens BNNVARA mediadirecteur Gert-Jan Hox zou voor Matthijs van Nieuwkerk echter een uitzondering moeten worden gemaakt op deze regel, aangezien zij Matthijs anders verliezen aan de commerciële zenders.

Maar, is hij die 363.000 euro van ons belastinggeld wel waard? “Ja”, zegt BNNVara, want “Als je ziet wat Matthijs betekent voor de schatkist, wat hij binnenhaalt aan reclamegeld (via Ster). Hij heeft zijn eigen salaris al na twee weken De wereld draait door (DWDD) terugverdiend. Zijn beloning is dus verre van marktconform’’. Een vreemde opmerking. Zoals D66 kamerlid Joost Sneller terecht stelt op AD.nl: “Dat is marktdenken dat bij de publieke omroep totaal geen plek heeft. Dit is een zeer on-kansrijke poging om via de media iemand extra salaris te bezorgen, ik heb me er hogelijk over verbaasd”.

Op onze afdeling was bovenstaande kwestie flink voer voor discussie. Mag hij nou wel, of niet zoveel verdienen? Het is moeilijk om een prijs te bepalen voor kwaliteit. Maar stel nou dat je het objectief zou bekijken en dat het marktdenken bij NPO wel een plaats zou hebben. Is Matthijs van Nieuwkerk dan zijn salaris waard? Brengt hij, commercieel gezien, zijn geld op? Wij rekenden het uit!

De feiten op een rijtje:

  • De wereld draait door wordt 24 weken per jaar uitgezonden = 120 afleveringen per jaar.
  • Een reclameblok na DWDD duurt gemiddeld zo’n 400 seconden, wat neerkomt op ongeveer 13 spotjes van 30 seconden.
  • Reclamespotjes worden afgerekend op hoeveelheid kijkers met de commerciële rekeneenheid ‘Gross Rating Point’ (GRP) een getal wat aangeeft hoeveel % kijkers je hebt bereikt met je spot. Even snel gerekend: er kijken gemiddeld zo’n 1.304.000 mensen (9,0% kdh) naar de DWDD. Van die mensen kijkt zo’n 80% naar het reclameblok. Dit betekent ruim 1 miljoen kijkers voor het reclameblok na DWDD, wat neerkomt op ongeveer 7,2 GRP’s per spotje.
  • Een gemiddelde GRP bij Ster kost zo’n 490 euro (netto basisprijs).

De rekensom:

Basisprijs GRP € 490 x 7,2 GRP’s per spot = € 3.528 en dat * 13 spots per blokje = € 45.864 per reclameblok na DWDD. In twee weken tijd (10 uitzendingen) ‘verdient’ Matthijs dus ruim 450.000 euro aan reclame-inkomsten voor Ster.

Dit betekent dat hij zijn huidige salaris van € 363.000 inderdaad in twee weken ‘terugverdient’, zoals Hox stelt.

Nu gaan we ervan uit dat Matthijs van Nieuwkerk ervoor zorgt dat er überhaupt mensen kijken naar DWDD, maar dit is natuurlijk niet waar. Stel dat het aansprekende praatprogramma door iemand anders gepresenteerd zou worden, hoeveel mensen zouden er dan niet kijken? Of, anders verwoord, hoeveel meer mensen kijken er vanwege Matthijs? Moeilijk te zeggen natuurlijk. Maar als we kijken naar de weken waarin DWDD niet wordt uitgezonden, zien we op dat tijdstip toch nog zo’n 760.000 kijkers, ofwel, 5,2 GRP’s (á 490 euro per stuk * 13 spots per blok) = € 33.124 per blok als er geen Matthijs/DWDD is.

Dit is een verschil van € 12.740 per reclameblok. Dit betekent dat er (120 afleveringen * € 12.740) € 1.528.800 per jaar aan reclame-inkomsten worden misgelopen als Matthijs besluit er mee te stoppen. Onze advies aan minister Slob: geef Matthijs zijn verdiende loon!

Bronnen:

Mediabureau ZIGT, Koen Hartog en Merel Tukker