Geen geld
17-09-2018

GeenStijl verkocht aan hoofdredactie
Geen geld

De kop in ons vakgebied was gisteren: ‘Mediahuis verkoopt GeenStijl aan hoofdredactie’. Nu weten we natuurlijk dat Mediahuis al langer de wens had om GeenStijl af te stoten. Maar die kop was toch interessant.

Want wat lezen we: ‘De hoofdredactie betaalt er geen cent voor en krijgt nog geld toe.’ Dat lijkt me toch niet het basisprincipe van verkopen, want dan worden de onderhandelingen met Mediahuis voor onze adverteerders ook anders als je bij verkoop geld toe krijgt. Nee, het is Mediahuis juist niet gelukt om GeenStijl te verkopen en daarom is dit nu de enige optie om er vanaf te komen. ‘Mediahuis krijgt GeenStijl niet verkocht en geeft het dan maar gratis weg’ had in die zin een passendere kop geweest.

Daarnaast valt het op dat Dumpert niet verkocht wordt. Eerder liet Mediahuis topman Gert Ysebaert nog optekenen dat ze zich wilde richten op professionele journalistiek en dat daar een bepaalde ethiek bij hoort. Op dat moment had hij de inventory en advertentie-inkomsten van Dumpert nog niet voor ogen en blijkt nu toch dat commercie zwaarder weegt dan professionele journalistiek met ethiek en wordt Dumpert dus niet verkocht. Ik heb niets tegen Dumpert en heb de app ook gewoon op mijn telefoon staan, dus snap best de keuze om Dumpert te behouden. Daarnaast is Mediahuis ook gewoon een commerciële organisatie. Maar wees dan ook gewoon op voorhand eerlijk en gedraag je niet eerst moralistisch als je daarna je grenzen al snel weer laat vervagen.

Kortom, GeenStijl was binnen Mediahuis niet meer te redden, maar klaarblijkelijk ook niet voor enige euro nog extern te slijten. Maar Mediahuis heeft zijn ‘plicht’ nu gedaan en dus kan de ethiek weer wat meer naar de achtergrond en is die Dumpert doelgroep toch wel interessant. Een wolf in schaapskleren of een tandeloze tijger? Welk beest schuilt er nu in het Mediahuis?

ZIGT Mediabureau, Rogier Bruggeman