Goodbye Millennials, hello Gen Z!
20-03-2017

Hoe bereik je generatie Z?
Goodbye Millennials, hello Gen Z!

Afgelopen dinsdag werd het evenement ‘Goodbye Millennials, hello Gen Z!’ georganiseerd door MWG. Een middag die in het teken stond van de jonge Generatie Z. Wie is deze generatie, wat vinden zij belangrijk in het leven, en misschien nog wel belangrijker: hoe bereik je deze generatie?

Wie is Generatie Z?

Generatie Z volgt de Millennials generatie op. Waar Millennials ongeveer geboren zijn tussen 1980 en 1995, kwam Generatie Z midden jaren ’90 of later ter wereld. Dit is de generatie die niet online gaat, maar online is. De generatie die al ‘snapchattend’ door het leven gaat, opgegroeid is met blogs en zich nauwelijks kan voorstellen dat mobieltjes ooit nog niet bestonden.

De lezing van Jonatan de Boer van OnLane, een bureau dat online influencers koppelt aan merken, bevestigt ons wat we eigenlijk al weten over het mediagebruik van de jonge generatie: video is onmisbaar voor hen. Youtube is dan ook het meest populaire medium onder de jongeren van nu en ook Netflix doet het goed onder Generatie Z. TV kijken wordt in mindere mate gedaan door deze generatie. Daarnaast is Snapchat geliefd: 71% van de Nederlandse jongeren tussen de 12 en 19 heeft deze app op zijn of haar mobieltje staan.

Hoe bereik je deze jongeren?

Om te weten te komen hoe Generatie Z het best bereikt kan worden, kijken we eerst naar wat deze generatie bezig houdt en wat zij belangrijk vinden in het leven. Een belangrijke insight in Generatie Z – volgens Mark van Rijn van Youngworks – is dat deze generatie eraan gewend is geraakt om inspraak te hebben. Jongeren van nu willen graag meedenken en een stem hebben. Door gebruik te maken van co-creatie en als merk niet iets voor jongeren, maar met jongeren samen te maken, kan op deze behoefte ingespeeld worden.

Een ander belangrijk kenmerk van Generatie Z is dat deze jongeren alles uit het leven willen halen wat erin zit. Ze hebben een voorliefde voor reizen en extreme sporten en strepen graag activiteiten van hun bucket list af. Beleven is belangrijker voor hen dan consumeren. Als merk kun je hierop inspelen door inspireren en verhalen vertellen een hogere prioriteit te geven dan informeren. Dit kan bijvoorbeeld door gebruik te maken van video. Korte video’s werken dan het best voor de jonge doelgroep: pak snel de aandacht, anders raakt de doelgroep verveeld. Gebruik daarnaast leeftijdgenoten in video’s: influencers zijn de nummer 1 informatiebron onder jongeren bij het doen van aankopen. Maar blijf wel authentiek en echt als merk: jongeren prikken hier anders zo doorheen.

Mediabureau ZIGT, Nicole Waaijer