Groei betaalde advertentieklikken
02-05-2015

Google kwartaalcijfers:
Groei betaalde advertentieklikken

Afgelopen week heeft Google haar nieuwste kwartaalcijfers bekendgemaakt. Hieruit kwam naar voren dat Google in het eerste kwartaal van 2015 een omzet heeft behaald van 17,3 miljard dollar, dit is een stijging van 17% ten opzichte van vorig jaar. Dit is minder dan verwacht, wat Google wijt aan de waardestijging van de dollar.

Het Google Search Netwerk heeft de afgelopen drie maanden een omzet geboekt van 11,9 miljard dollar en een groei van 14%, het Google Display Netwerk heeft een omzet gerealiseerd van 3,6 miljard dollar, wat bestond uit een groei van 1%. De belangrijkste oorzaak van deze omzetstijgingen betrof de ontwikkelingen binnen mobile search.

Q1 2014 t.o.v. Q1 2015 Q4 2014 t.o.v. Q1 2015
Google Search Netwerk +25% -3%
Google Display Netwerk -12% +4%
Totale aantal betaalde klikken +13% -1%
Google Search Netwerk -13% -3%
Google Display Netwerk -2% -11%
Totale kosten betaalde klikken -7% -5%

Bovenstaande tabel laat zien hoe het aantal betaalde kliks in het Google Display Netwerk en Google Search Netwerk met 13% zijn gegroeid ten opzichte van afgelopen jaar. Daarentegen zijn de kosten om te adverteren met 7% gedaald, wat de groei van het aantal klikken enigszins compenseert.

Patrick Pichette, CFO van Google, geeft aan dat de grootste groeimogelijkheden liggen in mobile advertising en brand advertising. Hierin wordt constant gezocht naar manieren om de huidige markt te bedienen en de mogelijkheden voor mobiel zoeken te verbeteren.

Mediabureau ZIGT, Gina van den Bogaard