Google machine learning: A.I. first audiencing
20-02-2020

Kunstmatige intelligentie
Google machine learning: A.I. first audiencing

Google zet vol in op artificial intelligence en het daaraan verwante machine learning.

Dit is al duidelijk terug te zien in de ontwikkelingen in het Google Ads platform. Een goed voorbeeld hiervan zijn de smart bidding strategies, oftewel slimme biedstrategieën. De slimme biedstrategieën zijn inmiddels niet meer weg te denken uit SEA-plannen voor 2020. De belangrijkste voordelen van machine learning voor de adverteerder zijn een verhoogde efficiëntie en het besparen van tijd. Google’s machine learning kan namelijk een breed scala aan signalen oppikken zoals het apparaat van de gebruiker, de taal en leeftijd. Het eindresultaat zijn automatische bodaanpassingen op basis van de unieke context van elke gebruiker.

Ook op het gebied van doelgroepen wordt het gebruik van machine learning steeds verder uitgerold. Zo is het is vandaag de dag mogelijk om je Search-campagnes te verrijken met een verscheidenheid aan doelgroepen. Google stelt adverteerders als het ware in staat meer te ontdekken over het publiek, wat moet zorgen voor preciezere targeting met de advertenties. Een voorbeeld hiervan is de zogeheten ‘in-market doelgroep’. Dit zijn mensen die online actief op zoek zijn naar een product of dienst en dus ‘in de markt zijn voor’. Vrij recentelijk werd hier de ‘affinity-doelgroep’ als optie toegevoegd, waarbij de doelgroep wordt opgebouwd rond de interesses van mensen (op basis van het browsegedrag).

Overigens gaan deze ontwikkelingen breder dan alleen SEA. Ook Youtube en Gmail campagnes kunnen sinds enige tijd worden uitgebreid met verschillende life events, zoals reeds verhuisd, getrouwd of bijna met pensioen. Deze slimme data zal gaan bijdragen aan het nog gerichter en efficiënter online adverteren en zijn dan ook een no-brainer om campagnes in 2020 naar een nog een hoger plan te tillen.

ZIGT mediabureau – Team Search