Google test met gepersonaliseerde TV-reclame
26-03-2015

Kijkgedrag gericht televisiereclame
Google test met gepersonaliseerde TV-reclame

In Kansas City is Google gestart met een test voor gepersonaliseerde televisiereclame. Een eerste stap van Google om op basis van kijkgedrag gericht televisiereclame te verkopen. In Kansas City heeft Google een eigen glasvezelnetwerk waarop het bedrijf internetabonnementen aanbiedt. Onderdeel van deze abonnementen is TV.

Op basis van verzamelde data over het televisiegedrag van de klanten in Kansas vergaart Google, net als zij al jaren online doet, data waarmee getarget kan worden op bepaalde profielen. Data is de belangrijkste toegevoegde waarde van Google en nu dus ook op televisie.

Adverteerders kunnen een specifieke doelgroep selecteren waar hun televisiecommercial aan getoond zal worden. Zo zullen lokale advertenties mogelijk zijn en zou er zelfs een maximum vertoningen per huishouden ingesteld kunnen worden. Google benadrukt wel dat klanten de persoonlijke advertentieselectie uit kunnen schakelen.

Deze ontwikkeling is al jaren onderdeel van de groeistrategie waarin Google haar vleugels uitslaat naar telecom (Google Fiber), transport (zelfrijdende auto’s), energie en televisie.