Google: vreselijk en fantastisch tegelijk
25-10-2016

Loze beloftes en privacy-schendingen
Google: vreselijk en fantastisch tegelijk

Als mediaprofessionals houden wij dagelijks de vakmedia bij, zijn we actief in taskforces, wonen we evenementen bij en volgen we trainingen, opleidingen en workshops.

Maar daarnaast is het altijd leuk om te kijken hoe in de gewone-mensen-wereld naar onze wereld -en in dit geval- Google wordt gekeken. Vanmorgen was er weer een mooi voorbeeld op De Volkskrant.

Ditmaal over de loze beloftes en privacy-schendingen van de Amerikaanse megalomaan. Want we weten allemaal dat Google veel belooft, maar dat ze regelmatig voorwaarden kan wijzigen en dat dingen dan ineens wel ‘mogelijk zijn’.

Want, zo schrijft het dagblad, Google heeft altijd gezegd dat het nooit persoonlijke informatie zou combineren met haar database over het surfgedrag van gebruikers. Maar dit is nu veranderd. Door de wijziging van de voorwaarden kan Google nu haar twee databases combineren om veel gerichter te adverteren:

  • De ene bevat persoonlijke gegevens die afkomstig zijn van o.a. YouTube, Gmail of de zoekmachine en gekoppeld zijn aan een Google account.
  • De andere bulk aan data waar Google over beschikt komt van DoubleClick, wat cookies gebruikt om het onlinegedrag van gebruikers te monitoren.

Dat Google deze data gecombineerd gaat inzetten is niet gezegd, maar het “kan nu wel”. (en dus gaan ze het natuurlijk gewoon doen..)

Feitelijk goed nieuws voor de adverteerder: dit betekent nog beter targeten op de doelgroep. Natuurlijk zijn de twee databronnen ons niet onbekend als professionals, maar de combi is wel nieuw.

De gewone-mensen-wereld maakt zich alleen zorgen om hun privacy. Niet realiserend dat ze hier alleen denken aan YouTube, Gmail en de bekende zoekmachine. Maar ondertussen lopen miljoenen consumenten met een Android-telefoon en hebben ze misschien ook wel een Android-tablet. Hebben ze ChromeCast thuis, gebruiken ze de Chrome browser (‘want die is zo snel’), loggen ze regelmatig in op GoogleMaps en is GoogleTranslate toch wel handig. En ondertussen werkt Google aan GoogleHome en komt er een VR-bril. Allemaal handige producten voor de consument Alles voor de data.

Google is een vreselijk bedrijf, maar fantastisch tegelijk.

Het artikel op Volkskrant lees je hier. Aanvullend hierop heeft 3DOC onlangs een documentaire gemaakt over de gebruiksvoorwaarden van grote (tech)bedrijven. Lees jij ze? Of klik jij ook zo snel mogelijk op ‘accepteren’ om door te gaan waarmee je bezig was? Kijktip: terms-and-conditions-may-apply.

~geschreven vanaf mijn Windows computer~

Mediabureau ZIGT, Ewoud van Zwam