Grootste fototentoonstelling van Nederland tijdens de week van het Microkrediet
01-12-2020

De impact van geld
Grootste fototentoonstelling van Nederland tijdens de week van het Microkrediet

Van 30 november t/m 6 december is het weer de Week van het Microkrediet, een initiatief van Oikocredit Nederland. Tijdens deze week wordt er aandacht besteed aan de impact van microkrediet en het helpen van ondernemers in meer dan 60 landen in Latijns-Amerika, Afrika en Azië. Samen met Oikocredit hebben we hier op een creatieve manier invulling aan gegeven.

Wat is een Microkrediet?

Een microkrediet is een kleine lening aan een ondernemer, waarmee zij een bedrijf kunnen beginnen of laten groeien. Anders dan een gift, geeft een lening veel meer zelfstandigheid en zelfvertrouwen. De leningen zijn relatief klein en snel afgelost, zodat dit geld steeds opnieuw uitgeleend kan worden aan ondernemers. Oikocredit faciliteert dit met een groot netwerk van lokale spelers. Met de inleg van Nederlandse beleggers in het Oikocredit Nederland Fonds kunnen vele ondernemers gesteund worden. Dit jaar bestaat Oikocredit 45 jaar en het concept microkrediet wordt inmiddels omarmd door de Verenigde Naties en de Wereldbank.

Grootste fototeentoonstelling van Nederland

Om dit jubileum te vieren, heeft Oikocredit ‘de grootste fototentoonstelling van Nederland’ bedacht. De beleggers van Oikocredit konden een poster aanvragen met daarop een portret van een microkrediet-ondernemer en deze achter het raam hangen tijdens de Week van het Microkrediet. Ruim 400 deelnemers hebben dit gedaan, waardoor deze week in heel Nederland de foto’s zijn te bewonderen en de grootste fototentoonstelling van Nederland is ontstaan.

Out-of-home campagne

Om de fototentoonstelling nog groter te maken, heeft ZIGT bedacht om deze actie door te trekken naar out-of-home objecten. Samen met Exterion Media hebben we 1000 objecten uitgezocht op wandellocaties, zodat de microkrediet-ondernemers midden in het straatbeeld staan en het belangrijke werk van Oikocredit onder de aandacht komt.

“Door mee te doen met deze tentoonstelling laten we sámen met onze betrokken achterban zien wat de impact is die microkrediet heeft op de levens van miljoenen mensen wereldwijd. En de combinatie met de out-of-home inzet die ZIGT heeft gerealiseerd maakt het mogelijk om onze boodschap van solidariteit en inclusie uit te dragen door heel Nederland”

– Margreet Fos, Manager Marketing & Communicatie Oikocredit

Om meer inhoudelijk te vertellen over de impact van microkredieten, is er een online platform ontwikkeld, wordt er een webinar georganiseerd en is er een speciale podcast opgenomen die in het teken staat van de Week van het Microkrediet. Alles wordt aan elkaar verbonden met de hashtag #wvhm

Later in december zal Oikocredit op radio te horen zijn tijdens de Top 2000, om Nederland te motiveren goede voornemens in te nemen en door middel van microkredieten ondernemers in Latijns-Amerika, Afrika en Azië te steunen

ZIGT is trots dat het al jarenlang Oikocredit mag helpen met hun media-activiteiten en het belang van microkredieten op de kaart te zetten!

Samantha Hubers
Samantha Hubers
Media Planner