HAH Bladenmonitor eindelijk beschikbaar voor mediaplanning
21-01-2015

Uitgevers vinden elkaar in bereiksonderzoek
HAH Bladenmonitor eindelijk beschikbaar voor mediaplanning

Voor het eerst in de geschiedenis hebben de vijf uitgevers van huis-aan-huis bladen elkaar gevonden in een gemeenschappelijk bereiksonderzoek. Het onderzoek is onder auspiciën van het NOM tot stand gekomen en het is dankzij de samenwerking tussen media-exploitanten, adverteerders en media-adviesbureaus vertegenwoordigd door het PMA een echte JIC geworden (Joint Industry Committee).

Een van de laatste mediumtypen in Nederland krijgt zo een onafhankelijk bereiksonderzoek dat inzicht geeft in het bereik van huis-aan-huis bladen. De belangrijkste toegevoegde waarde is dat er nu per gemeente een analyse gemaakt kan worden van de belangrijkste titels. Deze kunnen op basis van bereik, selectiviteit en kosten per 1.000 bereikte personen professioneel geanalyseerd en gepland worden. Door het toevoegen van vele achtergrond kenmerken kun je nu jouw doelgroep via huis-aan-huis bladen benaderen, want 91% van de Nederlanders leest ze. Oud, jong, hoog inkomen of juist laag: het maakt niet uit. Volgens dit nieuwe onderzoek is iedereen te bereiken. Een andere opvallende conclusie is dat 51% van de lezers actie onderneemt naar aanleiding van advertenties in huis-aan-huisbladen.

Het onderzoek heeft een lange weg afgelegd en Irena Petric, directeur van het NOM, hoopt dat de markt er veelvuldig gebruik van zal maken. Het is heel stoer dat de media-uitgevers: A&C media, BDU Media, Holland Media Groep, NDC mediagroep en Wegener media het onderzoek mogelijk hebben gemaakt. Inzichten en transparantie in een markt die deze nooit heeft gehad, zal de bakens verzetten.

Mediabureaus en vooral planners kiezen immers de beste titel in een gemeente waar nu in enkele gemeentes inclusief zondag uitgaven meer dan 4 gratis huis-aan-huis bladen beschikbaar zijn. Dit zal het landschap van uitgevers en uitgaven zeer rap veranderen. Het hoogste bereik per gemeente wint. Ook de uitgevers weten pas vandaag waar hun belangrijkste winnaars worden uitgeven en waar er is verloren. En hoewel de presentatie geruststellend startte met de tegelwijsheid: “liever een goede buur dan een verre vriend” verwacht ik toch dat de uitgevers die huis-aan-huis-buren zijn, de komende periode iets minder vriendjes zijn.

Joost Istha
Joost Istha
Directeur / Ondernemer