Harper’s Bazaar
29-08-2014

Nieuw in Nederland
Harper’s Bazaar

‘s Werelds oudste modeblad Harper’s Bazaar verschijnt aan het einde van deze maand voor het eerst in Nederland. Het nieuwe modeseizoen zal dan worden gepresenteerd in een extra dik september issue. Dit eerste issue telt dan ook bijna 300 pagina’s.

Het blad richt zich op vrouwen die hun liefde voor mode combineren met een druk bezet leven. Vrouwen die hun eigen boterham verdienen en de grote levenskeuzes, zoals wat voor baan ze willen en waar ze gaan wonen en met wie, al hebben gemaakt.

Maar is er in Nederland wel plek voor nog een modeblad? De grootste concurrenten zullen waarschijnlijk Elle en Vogue zijn. Nieuwbakken hoofdredacteur Cécile Narinx is vol vertrouwen. Volgens haar is de grote sanering in de bladenwereld achter de rug en daaruit is gebleken dat vooral landelijke titels het niet haalden. Harper’s Bazaar moet zijn inkomsten vooral van adverteerders hebben. Ondanks de specifieke doelgroep zal het internationale karakter van het blad genoeg adverteerders trekken volgens Narinx. Grote (internationale) modehuizen vangen een zeer groot deel van hun doelgroep door te adverteren in het wereldwijde bekende Harper’s Bazaar. De vergelijking met bladen als Vogue en Elle ligt voor de hand. Toch zijn die twee volgens Narinx meer bedoeld voor een jonger en stadser publiek; voor vrouwen die ook weleens winkelen in de Kalverstraat.

Harper’s Bazaar verschijnt inmiddels in 47 landen in meer dan 20 talen en telt ongeveer 12 miljoen lezers. In Nederland zullen er 120.000 stuks gedrukt worden.