Heel Holland Bakt – Een analyse van vier succesvolle jaren
26-10-2016

Smakelijke analyse
Heel Holland Bakt – Een analyse van vier succesvolle jaren

Waar we eerder berichtten over de stoelendans die op vrijdagavond 21 oktober door RTL werd gewonnen met The Voice of Holland, stond zondagavond 23 oktober in het teken van de NPO: de finale van Heel Holland Bakt trok 2.895.000 kijkers! NPO1 scoorde daarmee een marktaandeel van 35,6%. Met deze kijkcijfers staat deze finale-aflevering op een keurige derde plek in de top 10 van best bekeken HHB-afleveringen ooit.

Over de afgelopen vier seizoenen van Heel Holland Bakt, zien we dat vooral seizoen 3 en 4 voor de meeste kijkers zorgden:

Top 10 best bekeken afleveringen Seizoen Aantal kijkers
1 Seizoen 4, aflevering 4 3.110.000
2 Seizoen 3, finale-aflevering 3.057.000
3 Seizoen 4, finale-aflevering 2.895.000
4 Seizoen 4, aflevering 3 2.772.000
5 Seizoen 3, afleverin 6 2.744.000
6 Seizoen 4, aflevering 1 2.703.000
7 Seizoen 3, aflevering 7 2.698.000
8 Seizoen 3, aflevering 5 2.667.000
8 Seizoen 4, aflevering 5 2.667.000
9 Seizoen 4, aflevering 2 2.587.000

De allereerste aflevering van Heel Holland Bakt werd uitgezonden op 5 juni 2013. Het programma werd toen nog aan het begin van de zomer geprogrammeerd op woensdagen. De eerste aflevering trok 869.000 kijkers, de vervolgafleveringen van het eerste seizoen trokken steeds meer dan één miljoen kijkers. Daarmee werd het programma als succesvol bestempeld en bleek dat Nederland het positieve, soms wat truttige, maar gezellige programma wel kon waarderen. Vanaf seizoen 2 werd besloten het programma op de zondagavond Primetime uit te zenden. Tijdens dit tweede seizoen lagen de kijkcijfers hoger dan in het eerste seizoen; het succes kon dus nog groter. Vooral in de doelgroep 13-19 jaar bleek nog potentie te zitten: in deze doelgroep is een stijging van 255% te zien in seizoen 2 ten opzichte van seizoen 1!

Ook in seizoen drie zette de trendlijn nog even door: weer zijn er hogere kijkcijfers in het hele seizoen ten opzichte van de twee voorgaande jaren. Tijdens dit seizoen is het vooral doelgroep 20-34 jaar die het programma weten te vinden: deze doelgroep laat een stijging van 114% zien ten opzichte van het eerste seizoen.

In seizoen vier gebeurt er echter iets raars. In eerste instantie wordt de trend doorgezet; de eerste vier afleveringen scoren wederom beter qua absolute kijkcijfers ten opzichte van de drie voorgaande jaren. Maar ineens zet een dalende lijn in: what happened? Van de beste aflevering ooit, naar minder kijkcijfers dan tijdens het derde seizoen…

Mogelijke verklaring? De start van een nieuw seizoen Postcode Loterij Miljoenenjacht.

Met een gemiddeld aantal kijkers van 1,9 miljoen en een marktaandeel van ruim 12% is het aannemelijk dat de verklaring deels hieruit gehaald kan worden. Opvallend is dat Heel Holland Bakt vooral in doelgroep 65 jaar en ouder kijkers verliest: in de laatste vier afleveringen kijkt gemiddeld 11% minder ten opzichte van de eerste vier afleveringen. Aan de andere kant werd Miljoenenjacht deels gedurende het derde (2015) en tweede seizoen (2014) uitgezonden. Toen had het nauwelijks effect op de kijkcijfers van Heel Holland Bakt. Lonkt het geld dit jaar dan meer dan ooit?

* NB: Het huidige seizoen van Miljoenenjacht is nog niet afgelopen, waardoor het # kijkers voor 2016 nog niet definitief is.

De grafiek toont de kijkcijfers van Miljoenenjacht in de jaren waarin het programma tegenover Heel Holland Bakt werd geprogrammeerd. In de kijkcijfers van Miljoenenjacht is geen duidelijke trendlijn te ontdekken. Het verbaast ons dan ook dat juist tijdens het vierde seizoen van Heel Holland Bakt het toch het programma lijkt te zijn dat de meeste kijkers wegsnoept…

Als we de doelgroep van het programma analyseren, zien we dat ruim 55% van de kijker 50 jaar of ouder is:

In de loop der seizoenen is er een verandering in samenstelling van kijkers te zien: de 50+ doelgroep kijkt procentueel gezien steeds minder ten opzichte van de totale kijkers. En juist de doelgroepen 20-34 jaar en 35-49 jaar zijn meer vertegenwoordigd als kijkers van het programma.

Oftewel; Heel Holland Bakt is een familieprogramma, entertaint alle leden van het gezin en is nog steeds een kijkcijferkanon! Toch lijkt het erop dat Miljoenenjacht een concurrent is om rekening mee te houden. Tot volgend jaar!

Mediabureau ZIGT, Maryse van den Hurk