Het effect van voetbal op social media
11-07-2014

WK 2014
Het effect van voetbal op social media

Dit weekend vindt de finale van het WK 2014 plaats. Nederland maakt helaas geen kans meer op het kampioenschap, maar dit lag zeker niet aan de betrokkenheid van de fans. De wedstrijd Nederland – Brazilië werd maar door maar liefst 12,4 miljoen Nederlanders bekeken! Daarnaast zijn er in totaal 14,2 miljoen tweets verstuurd. Ook ons buurland Duitsland kan in de finale waarschijnlijk rekenen op socialmedia-aandacht van de Nederlanders.

Neem de spraakmakende wedstrijd van afgelopen dinsdag. Duitsland won tegen alle verwachtingen in met 7-1 van Brazilië. Binnen 30 minuten wist Duitsland vijf goals te maken en in de tweede helft kwamen daar nog twee goals bij. Het Duitse voetbalteam was niet de enige dat feestvierde. Ook via social media in Nederland werd meegeleefd.

Bijna 6 miljoen Nederlanders hebben de wedstrijd tussen Brazilië en Duitsland gezien. Deze mensen hebben tussen 20.00 en 2.00 90.734 berichten op social media geplaatst over Brazilië – Duitsland. Het hoogtepunt lag in de eerste helft: Tussen 22.00 en 23.00 werden 51.421 berichten geplaatst. Heel verrassend, de meeste mensen die iets posten waren mannen (42%) en slechts een kwart was vrouwelijk (26%), van de overige mensen die een post plaatsen was niet te bepalen welk geslacht ze hebben.

Bron: Coosto.com

Overigens had deze stijging van gebruik ook zijn weerslag op de servers van de verschillende kanalen. Zowel in Nederland als in Duitsland hadden de servers van Facebook en WhatsApp het moeilijk tussen het vijfde en zesde doelpunt. Na het zevende doelpunt namen de storingen weer af.

Bron: allestoringen.nl & allestörungen.de; storingen zijn procentueel: gehele periode telt op tot 100%

Ook als je kijkt naar de locatie van de storingen zie je dat dit voornamelijk was in Nederland, Duitsland en Brazilië.

WhatsApp

Facebook

Bron: allestoringen.nl & allestörungen.de

Overige bronnen: GfK/Media:Tijd TBO en Stichting Kijk Onderzoek