Het einde van de Facebook like-gate is in zicht
19-08-2014

It's like almost over
Het einde van de Facebook like-gate is in zicht

Facebook heeft bekend gemaakt haar policy aan te passen als het gaat om het generen van fans via een zogenoemde “like-gate”. Vanaf 5 november is deze aanpassing van kracht en hiermee lijkt een einde te komen aan de vele “like-en-win” acties die doorgaans op Facebook plaatsvinden.

Met een “like-en-win” actie bedoelen we het volgende. Na het liken van de desbetreffende Facebook adverteerderpagina kon men deelnemen aan een winactie. Het doel van de adverteerder was duidelijk; het genereren van likes voor de Facebookpagina en het verzamelen van data door het beschikbaar stellen van een prijs.

Met deze aanpassing behoren dergelijke acties met een snelle stijging van fans tot het verleden. Er moet naar andere manieren gezocht worden om fans te werven en te binden. Het is nog maar de vraag of dit een kwalijke zaak is. Wij geloven meer in het opbouwen van een kwalitatieve fan base. Er is een kritische massa van volgers noodzakelijk voor voldoende interactie en zichtbaarheid voor je merk. Uiteraard blijft het van belang om relevant te zijn voor je volgersgroep om je fans te behouden.

“To ensure quality connections and help businesses reach the people who matter to them, we want people to like Pages because they want to connect and hear from the business, not because of artificial incentives. We believe this update will benefit people and advertisers alike.” (Bron: MarketingTribune.nl)