Het najaar van RTL: persoonlijk, herkenbaar en dichtbij
30-08-2019

Najaarsprogrammering RTL
Het najaar van RTL: persoonlijk, herkenbaar en dichtbij

Gistermiddag heeft RTL middels een groot event in de Sugar Factory onder andere de pers, bureaus en adverteerders geïnformeerd over de programmering in het najaar. De focus tijdens het event lag volledig op RTL4, RTL5 en Videoland. Het mantra wat programma directeur Peter van der Vorst hierbij herhaaldelijk uitsprak was: persoonlijk, herkenbaar en dichtbij.

Het aspect ‘dichtbij’ werd tijdens het event onderstreept doordat het gros van de RTL sterren letterlijk heel dichtbij aanwezig was door tussen het publiek plaats te nemen. Hun verbondenheid voelde sterk, ze straalden duidelijk uit dat zij als het ware een familie zijn en zich ondanks alle ontwikkelingen bij hun ‘buren’ niet klein laten krijgen. Zo waren onder andere Beau van Erven Dorens, Paul de Leeuw, Frans Bauer, Chantal Jansen, Caroline Tensen, Ruben Nicolai, Jan de Hoop en een groot deel van de GTST cast aanwezig, maar bijvoorbeeld ook een aantal bekende namen uit hun vloggers netwerk MCN waaronder Monica Geuze.

Als een paal boven water stond dat de programma’s bij RTL worden gemaakt door echte mensen die echte verhalen vertellen. Op deze wijze selecteert RTL de presentatoren. Ze raken mensen. Dat hebben we gemerkt. Bij verschillende previews die werden getoond zaten mensen met tranen in hun ogen.

Begin dit jaar was RTL al de weg in geslagen van oud en vertrouwd. Al dan niet in een nieuw jasje, herkenbaarheid blijkt voor RTL te werken en dit wordt voortgezet in het najaar. Zo gaat Caroline Tensen Het Spijt Me presenteren, Paul de Leeuw is te zien met Ranking the Stars, Chantal Jansen duikt weer het bed in met bekende Nederlanders in Chantals Pyjama Party. Aan Beau van Erven Dorens de eer om het late night tijdslot in te gaan vullen met zijn late night talkshow BEAU.

Maar er zijn ook nieuwe(re) programma’s. Zo begint er een grote zaterdagavond show, The Masked Singer, overgewaaid uit Zuid-Korea en omarmd door Ruben Nikolai als presentator. Een jury bestaande uit Carlo Boszhard en Loretta Schrijver moeten in deze show de identiteit achterhalen van bekende personen die vermomd optreden. Verder gaat Robert ten Brink in het programma Je Kent Me Toch kijken of stellen elkaar echt kennen en Angela Groothuizen laat gezinnen bij de Amish in Ver van Huis weer nader tot elkaar komen.

RTL5 moet volgens Peter van der Vorst meer smoel krijgen. Dit gaat onder andere gebeuren met de humoristische nieuwsquiz Jan Houdt Hoop van Jan de Hoop en het eerder genoemde Ranking the Stars met Paul de Leeuw. Daarnaast krijgt vlogster Nienke Plas op RTL5 een eigen realityshow.

Bij Videoland, wat inmiddels 600.000 abonnees kent, investeert RTL verder in lokaal drama, documentaires en reality. Het lokale karakter, en daarmee het aspect dichtbij, is wat hen onderscheidend vermogen geeft ten opzichte van de vele nieuwe streamingdiensten die vanuit Amerika in ons land worden geïntroduceerd. Middels de Videoland Academy geeft RTL jong talent de kans om zich te ontwikkelen, begeleid door ervaren makers.

Gedurende het hele event werden er meermaals cynische verwijzingen gemaakt naar Talpa en dan met name het promotiefilmpje wat Talpa heeft gelanceerd waarbij de verhuizende presentatoren dansend te zien zijn met verhuisdozen. Maar ook de NPO werd niet gespaard. Volgens Peter van der Vorst wordt er zeker naar de concurrenten gekeken, maar hij gaat vooral uit van de kracht van RTL: met 30 jaar ervaring weten zij wat er speelt in de Nederlandse samenleving en zetten zij hun makerschap in om verbinding te maken met de Nederlandse kijker.

Anna Kuiper & Carla Ebbers, Mediabureau ZIGT