Bonussen, commissies of surco in de media
30-11-2018

Het topje van de ijsberg
Bonussen, commissies of surco in de media

Vandaag stond er een uitgebreid artikel in het FD over de bonussen of surcommisions die worden uitgekeerd aan mediabureaus. Hierin wordt beschreven dat de Ster die de bonussen vorig jaar heeft afgeschaft omzet misloopt omdat mediabureaus de Ster minder vaak inschakelen. Wij vinden het een ‘gedrocht’ waar onze markt mee moet afrekenen, zie ook de bijdrage van Joost Istha van ZIGT in het artikel.

Niet alleen omdat het de betrouwbaarheid van ons kwalitatieve werk al jaren in een wurggreep houdt, maar ook omdat de prijzen voor media structureel te hoog zijn voor onze klanten. De BVA maakt ook in het artikel een denkfout. Door bonussen als adverteerder terug te krijgen betaal je nog steeds teveel. De consolidatie van inkoop van adverteerders vindt nu plaats bij mediabureaus die een wederverkoper zijn van media.

Onze vraag aan de BVA: ‘Wat zou er gebeuren als je inkoop consolideert bij partijen die niet worden betaald door uitgevers en exploitanten?’ Pas dan staan partijen op een gezonde manier tegenover elkaar. Als wetgeving hierbij kan helpen juichen wij dit uiteraard toe. En adverterend Nederland adviseren wij toch met terugwerkende kracht om nog even te kijken of u nog recht heeft op een “bonus” uit het verleden. Maar goed, dat zeggen we inderdaad al jaren.

Lees hier het hele artikel in het FD.

Bron: FD.nl