Highlights Commercieel beleid TV 2015
19-12-2014

Positieve vibe televisieland
Highlights Commercieel beleid TV 2015

Er heerst overall een positieve vibe in televisieland. Ster heeft een mooi evenementenjaar achter de rug, RTL heeft recent haar 25-jarig bestaan gevierd, SBS heeft sinds tijden de wind weer een beetje mee en BrandDeli is het eerste jaar goed doorgekomen. Ook de netto TV bestedingen zijn in het eerste halfjaar van 2014 flink gestegen (+6,7% bron: SPOT). Lineair TV kijken blijft nog steeds de belangrijkste business van de diverse TV exploitanten. Begrijpelijk, want als we kijken naar de kijktijd zien we dat alleen de kijktijd van de jongere doelgroep (13-19) opvallend daalt. Verder kijkt men nog massaal ‘live’ TV’, met name nieuws, groot amusement en drama. Opvallend is dat de vraag van adverteerders naar inzet van online video (pre-rolls) aanzienlijk groter is dan het aanbod bij de TV exploitanten. Hoewel de totale vraag en ook aanbod van pre-roll ruimte stijgt in het totale online medialandschap, matcht de vraag naar pre-rolls bij TV zenders dus nog niet helemaal met het werkelijke (online) kijkgedrag.

 

Ster

Ster kijkt terug op een succesvol jaar met de Winterspelen en het WK. Dit betekent automatisch wel dat het marktaandeel in 2015 zal dalen t.o.v. 2014. Er is dit jaar veel te doen geweest over de invulling van de programmering bij de NPO. Amusement zou minder passend zijn, ook moest er flink bezuinigd worden. Vooralsnog verandert er weinig. Vanaf volgend voetbalseizoen is NPO wel de Champions League kwijt.

Ster introduceert in 2015 een nieuwe inkoopvorm op basis van ‘waardering’ van programma’s. Een campagne wordt voor of na hooggewaardeerde programma’s ingedeeld met een voorkeurspositie. Deze nieuwe pakketvorm is gerelateerd aan het onderzoek van Ster waarin zij een verband leggen tussen waardering van programma’s en reclame-effecten.

Nieuw is dat er binnen het aanbod van online video meerdere pre-rolls uitgeserveerd kunnen worden voorafgaand aan de content. De totale maximale commerciële ruimte blijft overigens wel 30 seconden. Voor pre-rolls worden dezelfde spotlengte-indices als voor TV gehanteerd, pre-rolls korter dan 30 seconden worden hierdoor een stuk goedkoper.

RTL

RTL is in feeststemming met recent het 25-jarig bestaan achter de rug. RTL laat een stabiele performance zien. Voor RTL4 programma’s is het op door de weekse dagen in primetime eerder een gewoonte dan een uitzondering dat zij rond de 1 miljoen kijkers trekken. Het portfolio wordt in september 2015 uitgebreid met RTLZ als nieuwe, op zichzelf staande zender. Branded content blijft een speerpunt voor RTL.

Ook RTL introduceert een nieuwe inkoopvorm: 100% Premium. Dit pakket kent een hogere index dan de andere specifieke inkoopvormen en bestaat uit reclameblokken rondom populaire Nederlandse producties. Deze blokken kunnen niet meer vanuit de andere pakketten worden ingekocht. Per maand wijst RTL vooraf een aantal programma’s hiervoor aan.

Nieuw is dat RTL recentelijk een eigen multichannel network heeft gelanceerd, vanuit de gedachte dat de jongere generatie start met flimpjes kijken online. Door op deze wijze aanwezig te zijn, hoopt RTL dat deze groep zich via online ook naar de tv-zenders van RTL gaat bewegen. Het eerste partnership is het Nederlandse muziek interviewplatform Toazted samen met het multichannel network van RTL. Verder heeft RTL recentelijk YouYube-fenomeen Mertabi gecontracteerd.

SBS

John de Mol en Directeur Peter de Mönnik van Sanoma zaten als gelijken aan tafel tijdens de najaarspresentatie van SBS. Na vele jaren van stilte worden de krachten tussen SBS, Sanoma en Talpa komend jaar concreet gebundeld. Waar voorheen een enkele keer een samenwerking ontstond, zal het nu structureel anders worden aangepakt. De power straalde er vanaf en waarom ook niet. SBS6 staat er goed voor, de kijkcijfers zijn stabieler door met name een vaste range succesvolle programma’s (Celblok H, Utopia). Veronica doet het goed met de themamaanden (o.a. de films) en vanaf de start van het nieuwe voetbalseizoen zullen de Champions League wedstrijden naar alle waarschijnlijkheid op Veronica worden geprogrammeerd. SBS heeft in ieder geval deze rechten voor 2015-2018 bemachtigd. Bij Net5 verwachten zij volgend jaar de grootste groei te behalen. Dit onderstrepen zij door maar liefst 4 nieuwe Nederlandse series te introduceren. 1 januari komt er een nieuwe zender bij SBS9. We zijn uiteraard benieuwd naar de prestaties van deze nieuwe zender.

BrandDeli

Het eerste jaar zit erop voor BrandDeli. Naar eigen zeggen hebben zij een lastige start gehad. Het binnen relatief korte tijd samensmelten van drie saleshouses van grote Amerikaanse TV exploitanten is niet geheel vlekkeloos verlopen. Inmiddels zijn ze tevreden met de positie die zij binnen het TV landschap hebben verworven en de meeste zenders groeien. Per januari wordt ook Eurosport toegevoegd aan het portfolio. Een mooie toevoeging binnen het geheel op het gebied van sport. In 2015 blijven zij vooral investeren in marketing, hun merken en het lokaal programmeren van succesvolle wereldwijde content.

Tot slot

Er wordt door de verschillende partijen flink geïnvesteerd in nieuwe zenders en kwalitatieve programmering. Hoog op de agenda’s van ‘de grote 3’ staat ook het bieden van programma’s en content via hun eigen app op elk gewenst scherm wanneer de kijker wil. Verder valt het op dat alle partijen zich willen onderscheiden met Nederlandse producties. Als kijker zit je op dat gebied dus goed komend jaar. Bij alle partijen -op BrandDeli na- wordt het volgend jaar allemaal wat duurder, waarbij RTL de meeste prijsverhogingen doorvoert in de doelgroepen en pakketten.