Hippe bikes, data en coole youngsters: Een nieuw stadsmedium is geboren
30-01-2018

The Bikevertising Company
Hippe bikes, data en coole youngsters: Een nieuw stadsmedium is geboren

Gooi hippe bikes, data en coole youngsters bij elkaar en je hebt een nieuw medium. The Bikevertising Company optimaliseert fietsen voor het voeren van buitenreclame-uitingen. De fietsen zijn op beide zijdes en op de achterzijde voorzien van ruime reclamevlakken, wat zorgt voor een goed zichtbaarheidsveld. Dankzij zorgvuldig geselecteerde merk-ambassadeurs (coole youngsters) zijn de fietsen continu in beweging in de binnensteden van Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag.

Ambassadeurs blijven in beweging

Uit de GPS-data blijkt dat de fietsen gemiddeld elf kilometer per dag afleggen en op zes punten langere tijd stil staan. Doordat de youngsters de fietsen gebruiken in hun dagelijks leven, komen de locaties sterk overeen met de belangrijkste contactmomenten voor de out-of-home branche. Bijvoorbeeld tijdens de ochtend en avondspits, voor het avondeten bij de supermarkt, ’s avonds in de uitgaansgebieden en op zaterdag bij winkelcentra of sportclubs.

De GPS-data van individuele youngsters kan tevens worden gebruikt om de samenstelling van de vloot voor een campagne aan te passen aan de beoogde doelgroep. Doordat de fiets communiceert met de mobiele telefoon van de berijder, kan The Bikevertising Company nauwkeurig zien hoe de buitenreclame zich beweegt. Zo kan voor iedere campagne worden gespecificeerd in welke gebieden of op welke momenten de doelgroep optimaal kan worden bereikt.

Sturing en gamification

Naast het organische bereik door de dynamiek van het dagelijks leven, kan de campagne worden gestuurd met de in-app gamification tool. Youngsters worden gemotiveerd om bepaalde routes te fietsen of de fiets te parkeren in specifieke gebieden. De berijder wint bijvoorbeeld punten (gamification) als deze langs drukke punten fietst.

Het participeren in de uitdagingen en opdrachten levert punten op die kunnen worden ingeruild voor festivaltickets of andere producten.

Verdeling

The Bikevertising Company heeft meer dan 1000 fietsen verspreid over Amsterdam, Utrecht, Rotterdam en Den Haag. Een combinatie van aantal fietsen per stad kan worden gekozen om de beoogde doelgroep te bereiken.

Een nieuw medium is natuurlijk altijd hartstikke leuk en dit is nog een gezonde ook. Bikevertisement kan een mooie aanvulling zijn op bijvoorbeeld landelijke awareness campagnes en is voor kleinere lokale campagnes voor bepaalde doelgroepen interessant om standalone in te zetten.

Mediabureau ZIGT, Joost Istha