Hoe content problemen kan oplossen? Wayne Parker Kent has the answer!
16-07-2019

Om een goed verhaal te vertellen, moet je weten wie je publiek is
Hoe content problemen kan oplossen? Wayne Parker Kent has the answer!

Ons team van specialisten hebben onlangs een content workshop gewonnen van mediabedrijf Wayne Parker Kent (WPK). Tijdens deze get together werd een kijkje gegeven in de wereld van content marketing. Sounds familiair dachten de meesten, maar halen wij het begrip niet per ongeluk door elkaar met andere soortgelijke termen? Mark Schoones en Matthijs Tielman namen ons mee in dit verhaal.

WPK is sinds begin dit jaar formeel onderdeel van TMG, dat valt onder Mediahuis. Zij zijn master in het oplossen van problemen door middel van content en dit doen zij dan ook voor een groot scala aan klanten. Volgens WPK zijn er drie factoren voor succesvolle content, namelijk: een goed verhaal, iemand die daar naar wilt luisteren én ervoor zorgen dat het verhaal dat publiek bereikt. Zo lang het verhaal klopt, kan je er eigenlijk elk merk aan vastkoppelen.

Ingrediënten voor een goed verhaal

Om een goed verhaal te vertellen, is het belangrijk dat je je publiek kent. Zodra het verhaal niet geloofwaardig is – denk aan de gefaalde Pepsi commercial, bekijk ‘m hieronder – dan keert het publiek zich tegen je. Onderzoek dus goed waar de doelgroep behoefte aan heeft en gebruik dat als invalshoek.

Wie willen er naar je luisteren?

Zorg dat je van tevoren een specifieke doelgroep hebt afgestemd. Wanneer je content biedt die aansluit op de behoeftes van je publiek, kun je gemakkelijker een relatie aangaan met je publiek.

Bereik je publiek

Het maakt eigenlijk niet uit waar mensen je content voorbij zien of horen komen, áls ze het maar tegenkomen. Verspreid je content daarom op zoveel mogelijk kanalen, zodat het wordt opgepikt door een zo groot mogelijk publiek.

Eigenlijk is content marketing geen nieuw begrip. Zo stamt de eerste editie van het magazine ‘The Furrow’ van John Deere al uit 1895. Content marketing is wel degelijk wat anders dan branded content en native advertising. Waar branded content en native advertising echt middelen zijn, is content marketing daarentegen een strategie. WPK stelt dat content marketing een overkoepelende strategie is, met een vooraf gedefinieerde doelgroep waar je een relatie mee op wilt bouwen en waar een winstgevende actie uit voortkomt.

Long story short. Creëer dus content met een goede invalshoek die je boodschap vertaalt. Om een goed verhaal te vertellen, moet je weten wie je publiek is. Wist je dat ZIGT ook kan helpen bij jouw content vraagstuk? Wij geven maar wat graag advies, dus schroom niet en neem contact met ons op!

ZIGT Mediabureau, Lisa Noot