Hoe ziet het mediabureau van de toekomst eruit?
10-06-2015

This is heavy
Hoe ziet het mediabureau van de toekomst eruit?

Adformatie vroeg meerdere mediabureaus, waaronder ook ZIGT, drie vragen te beantwoorden over het mediabureau van de toekomst.

De traditionele planning en buying rol van mediabureaus verandert door programmatic en data. Is dat een gevaar voor mediabureaus?

“Nee, data en technische analyse is ontzettend belangrijk en steeds beter weten wij personen te bereiken en herkennen wij gedrag waar we op in kunnen spelen. Inzichten uit het verleden en modellen zijn helaas geen garantie voor de toekomst. Een goed en slim advies passend bij het echte doel van de opdrachtgever waarin uniciteit, slimheid, ondernemendheid en natuurlijk inzicht over communicatie en media een rol heeft gespeeld is niet na te spelen in een computerspel. Programmatic maakt inkoop makkelijker en duiding geven aan data dat is in feite onze “core” business.”

Veel adverteerders gaan steeds meer ‘zelf’ doen en exploitanten proberen rechtstreeks deals te maken met adverteerders (‘Leg je hele budget bij ons neer, wij hebben de inventory’). Zie je dat als een bedreiging?

“Nee. Media is geen exclusief domein van mediabureaus. Het onderhouden van kennis over media bij adverteerders en het bouwen aan een relatie met media is belangrijk in de opbouw van merken/bedrijven. De functie van een mediabureau is innovatie, ondernemen, bewustwording over het tarief en structureel de toegevoegde waarde bewijzen als het gaat om grote investeringen. En wat is erop tegen als de exploitant het probleem oplost van de adverteerder. Onze opdrachtgevers weten echt wel dat ze niet alle eieren in een mandje moeten leggen. Adverteerders houden over het algemeen goed zicht op professionals die overall bijdragen leveren c.q. op onderdelen.”

Kun je in het kort omschrijven hoe het mediabureau van de toekomst er volgens jou uitziet?

“Mediabureaus zullen meer dan in het verleden de belangrijkste hub worden voor marketeers. Mediabureaus zijn beter in staat om communicatie investeringen van opdrachtgevers te regisseren en deze tot een succes te maken. Mediabureaus houden de communicatiehistorie bij van het merk en meten de gedragingen in het nu. Deze informatie is een belangrijke basis om merken te assisteren op het gebied van media, communicatie en zelfs marketing.

Steeds vaker hebben wij een consultancy rol waarbij wij samen met de ondernemers het bedrijf op het gebied van marketing, communicatie en media te ondersteunen. Creativiteit krijgt steeds meer een flexibele functie. Traditionele inkoopfuncties zullen op termijn minder belangrijk worden of zelfs zo goed als geheel verdwijnen, maar daar staat tegenover dat het aantal FTE op data-analyse en automated trading dit zeker zal opvangen. Onze industrie vergt structurele investeringen in mensen en technologie en deze is voor slechts een beperkte groep mogelijk. Mediabureaus kunnen merken maken en kiezen er bewust voor deze verantwoordelijkheid aan te gaan.”

Lees het volledige artikel op Adformatie.nl

Joost Istha
Joost Istha
Directeur / Ondernemer