Hogere reclameherinnering bij gebruik van second screen
04-11-2014

Aandacht voor reclame
Hogere reclameherinnering bij gebruik van second screen

Nederland kijkt meer tv dan ooit, via verschillende apparaten en op zelfgekozen momenten, met of zonder meekijkers. Met name tijdens de reclameblokken grijpen we naar het ‘second screen’. Wat doet dit met onze aandacht voor reclame?

Als eerste heeft Ster onderzocht welk device het meeste impact heeft op de reclameherinnering van de respondent. Zij hielden rekening met verschillende doelgroepen, de omgeving waarin de respondent zich bevond en de waardering van de programma’s rondom de commercialblokken. Wat blijkt: de tv in de huiskamer zorgt nog steeds voor de meeste impact. Onder andere het grotere scherm en de populariteit van het samen kijken zorgt ervoor dat we een commercial op tv beter herinneren dan wanneer we dezelfde commercial via een laptop/desktop, smartphone of tablet bekijken. Wel geldt hoe hoger men een programma waardeert, hoe positiever het effect op de reclamebeleving.

Reclamebeleving

Een recent uitgevoerd onderzoek van Thinkbox toont aan dat het gebruik van een second screen naast de traditionele tv geen negatieve invloed heeft op de reclameherinnering. Thinkbox vroeg ruim 800 tv-kijkers om real time een dagboek op hun mobiele telefoon bij te houden en per 15 minuten te rapporteren wat ze gedaan en onthouden hadden tijdens het tv-kijken.

Reclamebeleving

Gemiddeld onthoudt men 1,9 commercials in een tijdsbestek van 15 minuten. Opvallend resultaat is dat de reclameherinnering iets hoger is wanneer men een second screen gebruikt tijdens de reclameblokken of wanneer ze tijdens de reclameblokken een gesprek voeren dat niet gerelateerd is aan de commercials. Ondanks deze ogenschijnlijke afleiding worden commercials op tv dan juist bewuster gezien.