How to: “Influencermarketing”
08-03-2017

What's next?
How to: “Influencermarketing”

Vorige week donderdag waren wij aanwezig bij de kennissessie van het IAB: “Influencermarketing, what’s next?”. De sprekers van ABN-AMRO, Social 1nfluencers en First day of spring gaven hierbij toelichting op hun visie over de toekomst van influencermarketing. Wat houdt deze visie in?

1. Langdurige samenwerking, betere resultaten

Langdurige (influencer) samenwerkingen resulteren op lange termijn in betere resultaten. Denk hierbij aan geloofwaardigheid van de influencer namens het merk, maar ook aan de effort die in het content wordt gestopt vanuit de influencer – deze kent het merk stukken beter bij een langere samenwerking dan bij een eenmalige inzet. Daarnaast is de influencer veelal ook meer betrokken bij een merk wanneer een langdurige samenwerking wordt opgezet.
Note: dit betekent natuurlijk niet dat er minder effort in een campagne wordt gestopt door een influencer bij een eenmalige samenwerking, maar een langdurige samenwerking kan wel ten goede komen aan de content.

2. Bereik versus doelgroep

Selecteer een influencer die aansluiting heeft bij jouw merk in plaats van een selectie puur sang op bereik. Een groot bereik is namelijk niet de heilige graal, daarentegen is de connectie van het merk met de influencer en de doelgroep wel van essentieel belang. Een influencer met een relatief laag bereik, maar wel middenin de doelgroep kan namelijk net zoveel, of zelfs meer, engagement/interactie/naamsbekendheid genereren als een influencer met een groot bereik. Tevens zal de doelgroep de content eerder als geloofwaardig beschouwen en het merk ook in overweging nemen wanneer de influencer een connectie heeft met jouw merk.

Voorbeeld: Influencer X geeft al jaren aan dat hij/zij geen alcohol nuttigt, maar gaat wel een samenwerking aan met biermerk Y.  Dit is niet geloofwaardig en zal een dissonantie teweegbrengen bij de doelgroep.

3. Laat de influencer vrij!

Geef de influencer de vrijheid om creatief aan de slag te gaan met jouw merk en de content. De influencer kent zijn/haar doelgroep namelijk het beste, dus ook de wijze waarop content wordt geconsumeerd. Probeer als adverteerder/merk hierin niet teveel te sturen en vertrouw op de kennis van de influencer, daarom zet je een specifieke influencer natuurlijk in.

Constant in ontwikkeling

Er zijn vele mogelijkheden om deze vorm van marketing in te zetten. Influencermarketing is namelijk constant in ontwikkeling. Het kan een zeer goede toevoeging zijn aan een (huidige) strategie om op vernieuwende wijze een specifieke doelgroep te benaderen.
Bekijk onder andere onze case met Emmi KALTBACH om te zien wat één van de vele mogelijkheden is met influencermarketing en custom made samenwerkingen.

Mediabureau ZIGT, Michelle Post