Huis aan huis, hoe zit het ook al weer?
24-09-2019

Dag blad!
Huis aan huis, hoe zit het ook al weer?

Binnen ZIGT houd ik mij veel bezig met het plannen en inkopen van campagnes in print. Daarnaast ben ik verantwoordelijke voor het up to date houden van alle (huis-aan-huis) titels in ons administratie systeem. Ik zie dat er in de loop van de jaren erg veel veranderd is. Zo zijn er veel titels verdwenen, overgenomen door andere partijen en zijn er veel uitgevers noodgedwongen gestopt vanwege de terugloop in de verkoop van advertenties alsmede de hoge concurrentie. Vaker kiest men voor één of meerdere mediumtypen met daarnaast de keuze voor digitale nieuwsites. Waar dit voorheen ingevuld werd met print advertenties.

Als ik kijk naar de print inzet nu en naar ongeveer 10 jaar geleden is er een groot verschil te melden. Zo werden de titels van Wegener en WCGO overgenomen door De Persgroep(DPG Media), de LMP en Holland Media Combinatie titels gingen op in de titels van BDU Media en de titels van Boom Regionale Uitgevers zijn nu in het bezit van NDC Mediagroep. Deze week nog werd bekend dat BDU faillissement heeft aangevraagd voor de Noord-Hollandse huis-aan-huis bladen. En vergeet zeker Promille niet in deze, samen met De Persgroep (DPG Media) zijn dit de grote spelers op het gebied van de huis-aan-huis inkoop in Nederland.

Ook zijn er veel titels verdwenen of overgegaan in andere titels. Wanneer ik kijk naar mijn eigen gemeente dan vielen er vijf jaar geleden nog vier huis-aan-huis titels op de mat. Twee ervan werden niet gelezen omdat er alleen maar advertenties en zogenaamde ‘stoppertjes’ in stonden. Deze weinig inhoudelijke titels zijn ‘gelukkig’ verdwenen. Dit zie je terug in meerdere gemeentes: de kwalitatieve titels zijn overgebleven en de rest is gestopt. Een goede zaak!

Als print planner zie ik verder dat de mogelijkheden om door middel van onderscheidende producten impactvol te adverteren zijn toegenomen. Denk aan afwijkende vormen, outserts, aaibare uitingen of een uitklapper.

Ik denk dat huis-aan-huis nooit helemaal zal verdwijnen, omdat mensen behoefte hebben aan regionaal nieuws wat, gratis, op de mat valt. Persoonlijk vind ik het een mooi mediumtype en ik lees zelf altijd de huis-aan-huis krant thuis aan de eettafel. Met de stapel weekfolders ernaast! Maar dat is een ander verhaal ?!

Mediabureau ZIGT, Linda van Eeuwijk