IAB Nederland  heeft het C level ondervraagt en treft marketeers in een spagaat aan
11-11-2020

IAB Nederland C-level rapport 2020
IAB Nederland heeft het C level ondervraagt en treft marketeers in een spagaat aan

En niet alleen een spagaat. Tijdens de live uitzending bleek er zelfs sprake te zijn van schizofrenie bij marketing professionals. Kortom marketing leeft in een lastige veranderende wereld, welke in sommige gevallen kan lijden tot psychose. Wat is er dan onderzocht en wat maakt dat het risico bestaat dat marketeers in de stress schieten?

Ja, er ligt best wat op het bordje van de gemiddelde marketeer, aldus het onderzoek. Ondanks het besef van wat de grootste ontwikkelingen, kansen en uitdagingen zijn, blijkt uit het C-level-onderzoeksrapport dat professionals moeite hebben met het vinden van de juiste balans op strategisch en organisatorisch vlak. De ambitie om alle ontwikkelingen te volgen en kansen te benutten, en dat ook nog eens in een hoog tempo, blijkt voor een ongekende complexiteit en in sommige gevallen ook voor aanzienlijke wrijving te zorgen.

Het onderzoek maakt deze spanningen goed zichtbaar:

  • Het “NU” vergt veel aandacht en daardoor blijft het met het goed anticiperen op ontwikkelingen over een langere termijn lastig.
  • Het “NU” wordt ook nog eens ondersteund met een grote hoeveelheid aan data. En het belang van data is groot, maar de neiging continu te optimaliseren ontneemt het zicht op de langere termijn.
  • Bedrijven die een goede data strategie hebben, deze goed ingericht hebben in het bedrijfsproces en dan nog tijd overhouden, zijn het meest succesvol.
  • Niet iedereen is zover en daar hebben de partners op het gebied van communicatie, media en data dan een rol. Want die zijn een stapje verder.
  • Marketeers geven aan dat hoewel data belangrijk is; Te next big thing is AI. Dit gaat het vak veranderen. Dit is een game changer die het gesprek tussen bedrijven en haar klanten fundamenteel gaat veranderen. Het gesprek wordt een persoonlijke beleving. Ondersteund door Intelligentie in de vorm van algoritmes die zorgen voor de juiste beleving op het meest geschikte moment.

Daarnaast heeft de marketeer in het hier en nu ook nog eens zeer praktische uitdagingen:

  • Het Cookieless bestaan breekt aan en niet iedereen weet wat het betekent of is hierop ingericht.
  • Creatie is en blijft onverminderd belangrijk. Daar zijn alle marketeers zijn het over eens.
  • En last but not least: People. Hoe zorgen we ervoor dat teams divers zijn en dat ouderen samenwerken met jongeren, in plaats van naast of zelfs boven elkaar? En hoe werkt “werk” als digitaal samenwerken de standaard wordt?

Schizofreen of in een spagaat heb ik nog nooit een marketeer aangetroffen, sterker nog ieder artikel in ons vakgebied start met de zin: “In deze snel veranderende wereld” en daar wordt je niet schizofreen van maar alert, want je weet wat je te doen staat. Dit onderzoek met ervaringen van veel collega’s is een handig naslagwerk, dus doe er je voordeel mee.

Op de link hieronder kan je het downloaden of uiteraard bij de IAB. Leuke uitzending overigens. Ik ga mijn Netflix account opzeggen denk ik want de kwaliteit van de webinars online is interessanter en mooier dan seizoen 4 van The Crown.

Klik hier om het onderzoek te downloaden

Joost Istha
Joost Istha
Directeur / Ondernemer