IAB Nederland: Programmatic Trends 2020
12-03-2020

Belangrijke ontwikkelingen Programmatic Trends 2020
IAB Nederland: Programmatic Trends 2020

Op donderdag 5 maart was het Programmatic Trends 2020 evenement georganiseerd vanuit IAB Nederland. Tijdens dit evenement heeft de IAB Programmatic Taskforce een aantal belangrijke ontwikkelingen aangestipt.

Zo is er deze middag gesproken over de trend dat ook de bovenkant van de funnel door Programmatic advertising wordt gedekt, waarbij antwoord is gegeven op de vraag hoe Programmatic het best ingezet kan worden voor brand awareness doelstellingen. Michiel Blonk van Cape heeft laten zien hoe hun product zorgt voor efficiëntie in het opzetten van campagnes (Display en Social). En Anne van Haeften heeft besproken hoe Albert Heijn zich opstelt als publisher, waarbij zij duidelijk heeft laten zien het spel van het creëren van een marketplace te begrijpen. Stuk voor stuk mooie ontwikkelingen waar de markt urenlang over kan uitweiden.

Blockchain

Tijdens het event zijn er ook een aantal sprekers geweest die groter durven dromen. Zo is er gesproken over de mogelijkheden die blockchain biedt om het ecosysteem transparanter en eerlijker te maken. In het kort komt dit neer op het gebruik van blokchain bij de financiële afdracht van adverteerder aan de publisher. Hierbij is het gebruik van een blockchain inzichtelijk gemaakt, waardoor inzichtelijk is waar iedere cent van de adverteerder naartoe gaat. Gezien de aanhoudende groei in Programmatic als inkoopvorm zijn er steeds meer partijen die een plek in het ecosysteem claimen. Lang niet iedere partij heeft toegevoegde waarde in de keten. Een blockchain kan zichtbaar maken hoe de budgetten van adverteerders verdeeld worden. Deze transparantie zorgt ervoor dat toegevoegde waarde zichtbaar moet zijn, anders zou de markt hier niet voor moeten willen betalen.

Cookies en third-party trackers

Een onderwerp waar momenteel het meest over gesproken wordt is de toekomst over, van, voor cookies. De markt is het erover eens dat cookies en third-party trackers op korte termijn zullen gaan verdwijnen. Waar de markt in mindere mate over uit is, is de opvolger van cookies. Verschillende partijen binnen het ecosysteem zijn bezig oplossingen te ontwikkelen om mensen te kunnen identificeren en hun online fingerprint te gebruiken voor advertising.

Tijdens het event werd een soort utopische oplossing voorgedragen die ook wordt gebruikt in het medisch dossier. Hierbij beheert iedereen zijn eigen online dossier en moet iedere partij toestemming vragen om een gedeelte van dat dossier te kunnen gebruiken. Zo kan online gedrag, retargeting of toegang tot bepaalde persoonsgegevens voor het verzenden van gekochte producten gebruikt worden mits iemand toestemming geeft. Hiervoor is het niet meer nodig om bij iedere partij een eigen account en inlog aan te maken, maar wordt dit centraal geregeld vanuit één punt.

Het was een inspirerende middag waar mooie ontwikkelingen zijn besproken. We zijn erg benieuwd hoe snel deze ontwikkelingen zullen gaan en houden jullie op de hoogte!