IKEA: ruimte + sympathie = succes (zonder data)
16-03-2016

Retail Congres
IKEA: ruimte + sympathie = succes (zonder data)

Dat soms succes niet te meten is maar het juist nodig is om belevenissen te creëren, kwam duidelijk naar voren bij het Retail Congres op 9 maart. Naast inspirerende sprekers over onder andere het succes van de Yoghurt Barn en Happy Tosti werden ook innovatieve winkelconcepten gepresenteerd.

Niet het product, maar de beleving zou bij elke retailer centraal moeten staan. Wij vonden dat IKEA Polen dit idee sterk had door vertaald met ‘Kuchnia Spotkań’.  In Warschau leven veel gezinnen op circa 50 vierkante meter, waardoor ze niet de mogelijkheid om gezellig met vrienden of familie te eten of een verjaardag te vieren. IKEA Polen heeft hier slim op ingespeeld door een pand in het centrum van Warschau te huren en deze volledig te ‘branden’ met IKEA door een keuken en woonkamer in te richten. Bezoekers mogen op basis van inschrijving en timeslots gratis van de ruimte gebruik maken, om op deze manier samen te kunnen zijn met familie en vrienden. Zodoende speelt IKEA in op de latente behoefte om extra ruimte te hebben voor dit soort aangelegenheden. Via Facebook advertenties werd het concept kenbaar gemaakt bij de doelgroep. Dit bleek een groot succes, de timeslots waarop ingeschreven kon worden waren snel volgeboekt.

Het succes van de ‘Kuchnia Spotkań’ is niet te meten in verhoging van het aantal winkelbezoekers of stijgende verkopen. IKEA Polen zag het succes voornamelijk terug in de foto’s die gedeeld werden op Facebook met blije gezichten. Hierdoor is een groter publiek bereikt dan alleen de bezoekers van de IKEA huiskamer. Op merkniveau zal het zeker een positief effect hebben gehad.

Omdat dit een groot succes bleek, is IKEA nu aan het kijken om dit concept door te vertalen naar andere steden. Uiteraard zal het aangepast worden aan de behoefte van de stedelingen daar.

IKEA heeft een wijze les geleerd door dit concept te testen, namelijk dat succes niet altijd te meten is. Een dilemma waar wij als mediabureau ook weleens mee te maken hebben. Zonder data is een advies moeilijker te verkopen, maar soms is het ook goed om een keer ‘de eerste’ te zijn.

Mediabureau ZIGT, Janinka en Daniëlle

Danielle Crombeen
Danielle Crombeen
Media Consultant