Impact COVID-19 op luistergedrag
26-03-2020

Hoe anders is ons luistergedrag dan een maand geleden?
Impact COVID-19 op luistergedrag

Door alle gebeurtenissen rondom COVID-19 bevinden we ons in de beginfase van een nieuwe realiteit. Het verkrijgen van inzicht in de verschuiving van dagelijkse routines van mensen, en het effect hiervan op hun mediagedrag, zijn relevante onderwerpen. Ook het radioluistergedrag ziet er nu anders uit dan een maand geleden.

Er is een enorme belangstelling voor nieuws rondom het Coronavirus op zowel radio, tv als online. De overall luistercijfers van radio komen later, maar online luisteren kan op een flink grotere belangstelling rekenen. Het Radio Advies Bureau (RAB), de marketingorganisatie van de radiozenders in Nederland, publiceerde gisteren middels een persbericht dat de online radiobeluistering gemiddeld met 16% is gestegen de afgelopen weken. Nieuwszenders stijgen sterker, zij hebben 48% meer online beluistering. Dit blijkt uit de streaming data die alle radiozenders gezamenlijk rapporteren. Niet alleen is er meer behoefte aan nieuws, ook lijkt de luisteraar behoefte te hebben aan gezelschap en radio leent zich hier natuurlijk uitermate goed voor.

Het gaat hierbij in eerste instantie om een verschuiving van een FM luisteractie, naar een digitale luisteractie bij dezelfde zenders. De traditioneel impactvolle contacten in de spits, waarbij tijdens de (auto)rit naar werk het luisteren naar radio de primaire activiteit is en dus met aandacht wordt gedaan, vallen nu in Coronatijd weg. De verwachting is overigens dat er in het weekend ook meer geluisterd wordt naar radio dan in het pre-Coronatijdperk. Mensen zijn immers meer thuis.

Ook Spotify ziet het effect van COVID-19 op het streaminggedrag van hun dienst. Zo geven zij aan dat er een toename is te zien in playlists voor koken en huishoudelijk werk, evenals voor muziek voor kids. Ook de genres die worden geluisterd in podcasts zien er nu anders uit. Spotify geeft aan dat users met name luisteren naar podcast voor mindfulness (wellness en meditatie) en entertainment (sport en comedy).

Veel radiozenders hebben hun programmering aangepast. Zo heeft NPO Radio 1 een Coronaspreekuur gelanceerd. Dat ‘spreekuur’ wordt onderdeel van het programma ‘Stax & Toine’, van maandag tot donderdag te horen tussen 14:00 en 16:00 uur.

NPO Radio 2 komt met het ‘Eerste Online Festival’ dat vrijdagavond van 18:00 uur tot middernacht te horen is. Onder meer Danny Vera, Darlyn, Ed Struijlaart, Marlijn Weerdenburg, Steffen Morrison en Elske DeWall treden op. Niet in een volle concertzaal, maar via YouTube. Met behulp van een blokkenschema kunnen luisteraars kijken wanneer welk optreden is. Op de zender wordt geschakeld tussen de verschillende ‘podia’ met livesessies.

3FM gaat de samenwerking aan met KX Radio en FunX met als doel de verveling tegen te gaan bij jongeren die thuis zitten vanwege het Coronavirus. Zo gaat elke avond om 20:00 uur een 3FM-dj live op Instagram.

Qmusic komt met een speciale editie van de Q Top 1000; De Shout Out-editie. Luisteraars kunnen bij Qmusic een nummer aan iemand opdragen. Bij het draaien van de plaat wordt vervolgens een persoonlijke ‘shout out’ gedaan. Bijvoorbeeld voor iemand in de zorg, iemand die boodschappen doet voor ouderen, of een zieke. De Q Top 1000 Shout Out editie is vanaf zaterdag 28 maart te horen.

Sublime biedt gratis mediaruimte aan voor ‘positieve en ondernemende initiatieven’. De radiozender stelt een extra reclameblok beschikbaar rond 09:30, 17:30 en 18:30 uur, om zo de zichtbaarheid en impact van deze initiatieven te vergroten. Absoluut een vriendelijke actie van deze zender.

100%NL gaat de komende periode gratis boodschappen doen voor zorgmedewerkers, van artsen tot schoonmakers. De boodschappen ter waarde van 40 euro per dag worden op dagelijkse basis geregeld, betaald en tot aan de deur bezorgd.

Radio Veronica heeft het programma ‘Muziek Terwijl U Werkt’ weer uit de kast gehaald. De show is dagelijks tussen 09:00 en 10:00 uur te horen, gepresenteerd door Giel Beelen.

In een artikel op Adformatie geeft directeur radio Marc Adriani van Talpa Network aan dat er nog iets ‘unieks’ staat te gebeuren: Talpa Network is achter de schermen bezig Radio 538, Radio 10 en Radio Veronica op één dag te koppelen. Op alle drie de stations is dan dezelfde uitzending te horen waarbij dj’s van verschillende zenders als duo bij elkaar worden gezet. Zij gaan een Top 100 uitzenden die de luisteraar kan samenstellen. De gedachte hierbij is dat muziek verbroedert, ondanks de verschillende profielen van de zenders.

Voor radioplanning betekent het wijzigende luistergedrag dat campagnes specifiek rondom het spitstijdvak nu niet het effect realiseren als voorheen. Wat dat betreft kun je het tijdvak beter aanpassen/verbreden (is ook kostenefficiënter). Het weekend is over het algemeen een wat minder beluisterd moment, maar kan nu juist weer prima opgenomen worden in de planning. Op deze manier kan er ook gebruik worden gemaakt van traditioneel lagere tarieven voor de zaterdag en de zondag. Gezien de stijging in het aantal digitale luisteracties kan er met de inzet van pre-rolls een relatief hoger bereik gerealiseerd worden dan voorheen. Dit zijn impactvolle contacten doordat deze bij de start van de stream hoorbaar zijn en dus niet ‘wegvallen’ in een regulier reclameblok. De luisteraar is dan bewust bezig met de luisteractie. Deze advertentievorm is helaas tot op heden niet mogelijk bij de publieke zenders.

De eerste effecten van Corona op de reguliere luistercijfers kunnen we helaas pas 3de week van april inzichtelijk maken, dan worden de luistercijfers over de periode februari/maart gepubliceerd. En het is pas weer een maand later, eind mei, dat we zuivere ‘Coronacijfers’ hebben op basis van de luisterperiode maart/april.

Al met al, ontwikkelingen die wij in de gaten houden en waar we steeds meer rekening mee moeten houden bij het maken van de mediaplannen.