Influencer marketing relevanter dan ooit
23-04-2020

Influenca
Influencer marketing relevanter dan ooit

Influencer marketing draait al een tijd mee in de huidige mediaplannen en heeft zich inmiddels bewezen als een effectief onderdeel van de marketingstrategie. Ook de coronacrisis heeft effect op de inzet van influencer marketing. Momenteel is influencer marketing relevanter dan ooit tevoren. Zo is niet alleen de doelgroep meer online dan voorheen, influencers weten ook in tijden van crisis de boodschap op de juiste manier te vertalen naar de doelgroep. In dit artikel nemen we je mee in de laatste updates en relevante campagnes omtrent influencer marketing in deze tijd, waaronder de coronacampagne vanuit het kabinet en onze eigen campagne voor Servero.

Influencer marketing ingezet door de overheid

De meest opvallende influencer campagne van de afgelopen weken is met stipt de coronacampagne ‘Alleen Samen’ van de Rijksoverheid in samenwerking met Talpa. Eerder liet Mark Rutte weten dat de overheid influencers en vloggers inzet om jongeren te bereiken. Wat ons betreft een ontzettend sterke zet omdat influencers op deze manier in hun kracht staan om de jongeren in ‘hun eigen taal’ op te roepen om thuis te blijven.

Zo heeft influencer Qucee zijn ‘strijders’ (735.000 volgers) aangespoord om ‘met z’n allen verstandig te doen’. Qucee: ‘’Ik weet dat er heel veel mensen zijn die denken: Ik kan dat coronavirus gewoon aan. Maar er zijn ook heel veel mensen om je heen die het niet aankunnen.” Zelf zegt hij zich daarvan bewust te zijn, omdat zijn zwangere vriendin met longproblemen ook tot de risicogroep behoort.

YouTuber Thomas Brok (Korthom) heeft op zijn Instagramkanaal met 117.000 volgers een video geüpload waarin hij voor de zoveelste keer Monopoly tegen zichzelf speelt. Hij zegt dat quarantaine ‘eigenlijk best wel nice is’, maar snapt het ook als zijn volgers ‘de situatie klote vinden’. Thomas: ‘’Ondertussen beschermen we zo wel de zwakkeren in de samenleving, misschien wel je ouders of grootouders.”

Waarom zijn influencers juist nu relevant?

  1. Influencers zijn niet gebonden aan speciale werkplekken of vergaderingen. Ze hebben de tijd, zijn ervaren en hebben de juiste apparatuur om content te creëren.
  2. Gebruikers zijn meer dan ooit online. Niet alleen zien we het social media gebruik massaal toenemen (12,5% meer gebruik op Instagram t.o.v. een maand geleden, en dat met de miljarden logins van Instagram) maar ook de interactie op de kanalen van de influencers neemt toe. Uit onderzoek van Mavrck blijkt dat 34% van de ondervraagde influencers de engagement flink zag toenemen.
  3. Influencers weten de boodschap op de juiste manier te vertalen naar de doelgroep. Zij kennen hun volgers immers het beste en weten precies hoe ze hun volgers moeten aanspreken. Dit is ook terug te zien in de campagne van het kabinet. Een ander communicatiemiddel was onder deze jongere doelgroep misschien minder succesvol geweest.
  4. Influencers zijn sterk in het creëren van unieke content en ondersteunen merken op deze manier met het behoud van vertrouwen en loyaliteit onder de consumenten.

Concept is key

De huidige crisis vraagt extra aandacht voor het concept van jouw influencer campagne, waarbij je écht moet uitkijken dat je de plank niet volledig misslaat. Gezien de grote onzekerheid onder zoveel mensen in Nederland is het belangrijk goed na te gaan met wat voor vragen consumenten zitten en wat jij als merk voor de consument kan betekenen. Door je hierop te focussen en de reeds bedachte campagne aan te passen naar de huidige situatie, zorg je voor veel meer relevantie onder de doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan concepten om de doelgroep in deze tijd te vermaken of content die een goede balans laat zien tussen werken en bewegen. Een andere valkuil is een verkeerde match met de influencers. Daarom is het goed om het gesprek aan te gaan met influencers om voor de start van je campagne al wat ideeën uit te wisselen, zodat je een goede fit met het merk kan waarborgen.

Servero Paas campagne

Bij ZIGT liggen de samenwerkingen met influencers om bovengenoemde redenen daarom ook zeker niet stil. Onlangs hebben we een campagne opgezet in samenwerking met Servero: De 100% Appelmoes Paascampagne. Een campagne waarbij de match tussen influencer en merk goed terugkomt en die ondanks de situatie zo ingestoken is dat deze juist nu relevant is. In de week voor Pasen hebben drie influencers in een blogpost een recept uitgewerkt met de 100% Servero Appelmoes en een Instagram foto en Story geplaatst van het bakken samen met hun kind(eren). De insteek: ondanks de huidige situatie kunnen we Pasen niet zomaar voorbij laten gaan en nu we de tijd toch hebben, kun je met Servero heerlijke recepten maken én je kids entertainen door samen te bakken. Zelfs de verpakking van de appelmoes kan later nog gebruikt worden voor een gezellige knutselmiddag.

Door voor aanvang van de campagne het gesprek aan te gaan met de geselecteerde influencers hebben zij stuk voor stuk een goede, passende insteek gevonden voor de uitwerking van de content. De content is zo ingestoken dat deze ook in de huidige situatie past bij hen als persoon en bij hun volgers. Het resultaat: een heel fijne samenwerking en mooie, originele content passend bij de wens van de klant én de behoefte van de doelgroep van Servero.

Ben je benieuwd hoe je influencer marketing effectief kunt inzetten voor jouw merk? Neem gerust contact met ons op, dan kijken we met elkaar naar de mogelijkheden.

Mediabureau ZIGT – Ilse van der Meulen, Sanne ’t Hooft, Jeanne Oskam en Simone Strijbis

Bronvermelding: Join Marketing en Glossy.co