Inspiratie vanuit de West Coast
04-10-2016

Adfo Innovation Study Tour
Inspiratie vanuit de West Coast

Een bezoek aan Silicon Valley betekent natuurlijk minimaal een bezoek aan Facebook, Salesforce, diverse VC’s, startups, Twitter en de Singularity University. De ‘Adfo Innovation Study Tour’, die op uitnodiging van Adformatie begin deze week van start ging bezoekt dan ook deze en veel andere bedrijven in San Francisco, Silicon Valley en Los Angeles. De top van de Nederlandse reclameindustrie, waaronder Joost Istha, CEO van ZIGT, laat zich 7 dagen inspireren aan de West Coast.

DAG 1: Data, data en video

Jullie komen uit een land met zestien miljoen mensen. Dan moeten jullie inmiddels toch wel alles van die mensen weten?’ Tja, daar zit wat in. Het is een interessante vraag van een van de sprekers die we vandaag tegenkomen. Als je met Amerikanen praat, is het inderdaad een gek idee dat wij nog niet alles weten. Die Amerikanen weten dat ook niet, maar hé, hier gaat het om 320 miljoen consumenten. Overigens, goed om te weten, sommige dingen gebeuren hier heel succesvol vanwege die enorme hoeveelheid mensen. Niet per se omdat het hier zo innovatief aan toe gaat.

Deep dive en Delfts Blauw

De deep dive in ‘the Valley’ begint met een leuk bezoek aan het Nederlandse consulaat. Ergens op de 31ste verdieping in het centrum van San Francisco genieten we van het prachtige uitzicht, de Hollandse klompen, het VOC-schip en zelfs wat Delfts Blauw. De eerste presentaties zijn van Cutwater’s Chuck McBride en online specialist Julie Johnson. Een aantal observaties zijn niet nieuw: data wordt steeds belangrijker, storytelling ook en dat laatste gebeurt straks vooral via video. Toch is het interessant om het verhaal nog eens te horen vanaf deze kant van de aardbol. Chuck had nog wel een handige tip: als in video het merk onzichtbaar is, kan het gewoon worden uitgezonden op YouTube.

Julie Johnson vertelt dat steeds meer video geautomatiseerd wordt ingekocht (programmatic), omdat daarmee kan worden ingekocht op de doelgroep. Dat geldt voor zowel ‘ouderwetse’ TV als digital video. Alles is CPM gebaseerd, maar er worden ook GRP’s berekend – vooral door partijen die aan deze eenheid geld verdienen door de markt complex te houden…

Van het verlanglijstje: Twitter

Om de hoek van het consulaat is het kantoor van Twitter. Een Twitter-bezoek staat al lang op mijn verlanglijstje. Het valt niet tegen, al is het Twitter-kantoor in San Francisco toch ook gewoon een regulier kantoor, zoals we ze in Nederland ook vaak zien. Een pingpong-tafel ontbreekt dus niet. De presentatie van Head of Global Brands Melissa Barns is echt fantastisch. Heerlijk zoals die Amerikanen kunnen presenteren, daar kunnen wij nog heel wat van leren. Bij Twitter ligt de nadruk op de wens om veel samen te werken met merken én bureaus. De ene na de andere briljante case rolde over het scherm. Twitter verwacht trouwens dat in 2020 zo’n 75% van het platform uit video bestaat.

Data & meer

CRM-gigant Sales Force heeft zich volledig gestort op data. Ze werken samen met zo’n beetje alle partijen die er bestaan om deze data te verrijken. De presentatie draait om een prikkelende stelling: slechts 1% van alle klantdata wordt geanalyseerd. Hoewel ons gezelschap door Stan Sugerman en collega’s wordt gezien als interessante leads, krijgen we de propositie niet helder. Het zal aan ons liggen; op dit moment vindt een Sales Force congres plaats waar 150.000 – 180.000 mensen op af komen.

Na Salesforce is Splunk aan de beurt. Splunk is cool om een simpele reden: hier zitten jongens en meisjes die data écht snappen. Ze maken via een soort Google toolbar razendsnel analyses door allerlei databronnen te combineren en dat vervolgens te visualiseren in een dashboard. Ik ben fan van hun filosofie:

  • If you think the info exists, it probably does!
  • If it exists it can be correlated
  • Correlation does not have to be expensive
  • Correlation can be real time!
Joost Istha
Joost Istha
Directeur / Ondernemer