Instagram bepaalt wat wij willen zien
17-03-2016

Wie is hier nou de snackbar?
Instagram bepaalt wat wij willen zien

Facebook drukt steeds meer zijn stempel op het overgenomen Instagram. Vorig jaar werd het al mogelijk om te adverteren en nu heeft Instagram ook aangekondigd dat ze afscheid gaan nemen van het chronologisch weergeven van foto’s en video’s. Net als op de Facebook tijdlijn zal er door middel van een algoritme worden bepaald welke foto’s en video’s je krijgt te zien op basis van jouw gedrag en voorkeuren op Instagram.

Volgens Instagram missen we nu gemiddeld 70% van alle foto’s en video’s die worden geplaatst. Dit percentage is veel te hoog en daarom moet er nu iets veranderen. De komende maanden zal Instagram ruim de tijd nemen en gaan testen met het nieuwe algoritme. Op basis van ervaringen en feedback van de gebruikers zullen ze de nieuwe volgorde van weergeven gaan uitrollen.

Dit is natuurlijk allemaal in het belang van de gebruiker volgens Instagram. Alle foto’s en video’s zijn immers veel relevanter voor de gebruiker en dit is wat ze willen zien! Maar wat natuurlijk veel interessanter is voor Instagram is dat zij nu middels dit algoritme de volledige controle hebben over wie wat wanneer te zien krijgt. Uiteraard zal dit ook gevolgen hebben voor het aantal relevante advertenties wat getoond zal worden. Voor adverteerders is dit een interessante en positieve ontwikkeling, of de gebruikers dit ook zo zullen ervaren zal moeten blijken uit de praktijk.

Lisanne van den Heuvel
Lisanne van den Heuvel
Media Director