Instagram geeft tekst en uitleg over het algoritme
17-06-2018

Zien wat je wil zien
Instagram geeft tekst en uitleg over het algoritme

In 2016 introduceerde Instagram een algoritme dat bepaalde in welke volgorde gebruikers berichten in hun feed te zien kregen. Hierdoor miste de gemiddelde Instagrammer maar liefst 50 tot 70 procent van posts van vrienden! Niet voor niets heeft Instagram na veel negatieve geluiden van gebruikers het algoritme begin 2018 aangepast. In de vernieuwde feed krijgen gebruikers zo’n 90 procent van de content te zien die vrienden plaatsen. Dus ook Instagram legt de nadruk op sociale interacties. Maar hoe werkt het algoritme eigenlijk?

Instagram legt uit

Instagram nodigde vorige week een aantal journalisten uit op hun kantoor in San Francisco om de werking van het algoritme uit te leggen. ZIGT volgt de ontwikkelingen op social media op de voet en we kunnen dit opmerkelijke bericht dan ook niet zomaar aan ons voorbij laten gaan. In dit artikel vertellen wij je graag over de werking van Instagram’s algoritme!

Zo werkt machine learning

De feed wordt door middel van machine learning samengesteld. Hierdoor krijgt elke gebruiker een unieke feed te zien. Welke factoren bepalen uiteindelijk wat je op Instagram te zien krijgt? Dat zijn er drie, namelijk: hoe recent een post gemaakt is, wat je relatie is tot die persoon en hoeveel interesse Instagram denkt dat je zal hebben in het bericht. Het laatste is gebaseerd op onderwerpen waarin jij interesse hebt.

Andere factoren

Maar… er zijn meer aspecten die een rol spelen. Zo is van invloed hoe vaak je de Instagram-app opent. Instagram probeert namelijk om de meest recente berichten te laten zien sinds je laatste bezoek. Ook speelt mee hoeveel mensen je volgt. Zijn dat er veel? In dat geval moet Instagram kiezen welke foto’s wel of juist niet getoond worden. Tot slot speelt mee hoeveel tijd je op het platform spendeert. Als je de app langer gebruikt, krijg je oudere berichten te zien en berichten van personen die je niet vaak ziet.

Feiten en fabels

Instagram heeft tijdens de sessie met journalisten verteld hoe het algoritme werkt. Ook hebben ze de kans gepakt om een aantal geruchten te ontkrachten. Zo verbergt het platform geen berichten en hebben bepaalde foto- of videoformaten geen voorrang in de feed. Ook kom je niet hoger op de ranglijst te staan als je Stories, Live of andere features gebruikt. En last but not least, Instagram wil op dit moment niet terug naar de chronologische feed!

Het is opvallend – maar vooral heel interessant – dat Instagram uitleg geeft over de technologie die zij inzetten. Wij kijken uit naar volgende insights van Instagram!

Mediabureau ZIGT, Fleur Buis