
Nieuwe feature Instagram
Instagram Stories
Instagram heeft in augustus 2016 een nieuwe feature toegevoegd aan de app: Instagram Stories. Instagram Stories biedt de gebruiker de mogelijkheid om momenten te delen zonder dat deze foto’s en video’s worden toegevoegd aan het profiel van de gebruiker.
Als er meerdere foto’s en video’s worden geplaatst, worden deze samengevoegd tot één verhaal. Andermans Stories zijn zichtbaar bovenaan de feed van de gebruikers en ‘onder’ de profielfoto van de persoon die een Story heeft geplaatst. De foto’s en video’s binnen de Stories verdwijnen automatisch na 24 uur. Bij het plaatsen van de Stories heeft de gebruiker diverse tools tot zijn beschikking om de foto te bewerken. Bijvoorbeeld door middel van tekst, emoji’s, filters en zelfgetekende items.
Indien de gebruiker zijn account openbaar heeft ingesteld zijn de Stories zichtbaar voor iedereen. Zodra de gebruiker zijn profiel heeft afgeschermd zijn de Stories enkel zichtbaar voor zijn/haar volgers. Het is ook mogelijk om de Stories te verbergen voor specifieke personen en kan de gebruiker zien wie de Story heeft bekeken.

Instagram Stories vs. Snapchat?
Nu vraag je jezelf natuurlijk af, dit bestaat toch al? Inderdaad, Instagram Stories toont enorm veel vergelijkingen met Snapchat. Snapchat is een app waarbinnen het mogelijk is foto’s en video’s te sturen naar specifieke Snapchat vrienden. Deze foto’s en video’s zijn maar een beperkt aantal seconden zichtbaar na het openen. Daarnaast kun je ook foto’s en video’s toevoegen aan ‘Mijn verhaal’. Deze foto’s en video’s zijn 24 uur lang zichtbaar voor al jouw Snapchat vrienden. Instagram Stories biedt de gebruiker bijna dezelfde mogelijkheden als de Snapchat gebruiker.
Toch zijn er meerdere verschillen tussen Instagram Stories en ‘mijn verhaal’ op Snapchat:
- Bij Instagram Stories kun je gebruik maken van je reeds opgebouwde volgers, je hoeft deze mensen niet apart toe te voegen. Dit is bij Snapchat wel het geval. Snapchat vrienden moeten worden toegevoegd op gebruikersnaam of telefoonnummer.
- Binnen Snapchat zijn er geotarget stickers zichtbaar, dit zijn stickers die over je foto’s heen kunnen worden geplakt zodra je je bevindt op een specifieke locatie. Instagram biedt deze mogelijkheid niet.
- Bij Snapchat krijgt je een melding zodra iemand een screenshot maakt van jouw foto, bij Instagram Stories krijg je deze melding niet.
- Bij Instagram Stories kan je enkel foto’s en video’s toevoegen aan je Story, deze kunnen niet worden gedeeld met één specifiek persoon. Binnen Snapchat is dit uiteraard wel mogelijk.
- Instagram Stories biedt nog geen advertentiemogelijkheden in tegenstelling tot Snapchat.
Maar de grote vraag blijft, waarom dan deze nieuwe feature van Instagram? Kijkend naar het aantal dagelijkse actieve gebruikers in 2016 is Instagram een stuk groter dan Snapchat. Respectievelijk 992.000 gebruikers versus 541.000 gebruikers (Bron: Nationale Social Media Onderzoek 2016). Snapchat heeft het afgelopen jaar echter de grootste groei doorgemaakt qua gebruikers, het aantal gebruikers ligt in 2016 69% hoger dan in het jaar ervoor. De groei die Instagram heeft doorgemaakt ligt met 37% een stuk lager. Snapchat doet dus blijkbaar iets goed, gezien het aantal nieuwe gebruikers. Zal Instagram gedacht hebben ‘Beter goed gejat dan slecht bedacht?’.
What’s in it for adverteerders?
Instagram Stories biedt nog geen advertentiemogelijkheden voor adverteerders. Al zijn er wel al diverse adverteerders die gebruik hebben gemaakt van Instagram Stories. Het Amerikaanse kledingmerk J.CREW heeft een pre-sale gecommuniceerd in hun Instagram Stories. Dit was een 24-uur durende pre-sale voor hun loyale Instagram volgers. Daarnaast heeft automerk Mercedes-Benz behind the scenes beelden gedeeld tijdens een fotoshoot van het nieuwe Mercedes-AMG model. Door deze plaatsingen bouwt Mercedes-Benz een band op met zijn Instagram volgers.
Onze ervaring leert dat het niet alleen de adverteerders zijn die gebruik maken van Instagram Stories maar ook de zogeheten social influencers. Voor de social influencers is het natuurlijk een groot voordeel dat zij Instagram Stories kunnen inzetten onder hun reeds opgebouwde volgers. Voor veel volgers zal het namelijk toch een extra stap zijn om iemand toe te voegen op Snapchat. Indien de Instagram Stories van de social influencers goed worden bekeken, kan dit in de toekomst interessant zijn om in te zetten voor adverteerders.