Invloed WK op kijkgedrag zelfs na WK nog aanwezig
28-07-2014

Ole Ola
Invloed WK op kijkgedrag zelfs na WK nog aanwezig

Dat het WK veel invloed heeft gehad op ons kijkgedrag is vrij logisch, maar hoeveel invloed hebben de voetbalwedstrijden precies op de televisiezenders gehad?

De halve finale tussen Nederland en Argentinië trok gemiddeld 9 miljoen kijkers. Hiermee is het het meest bekeken televisieprogramma ooit in Nederland. Het oude record stond op 8,5 miljoen kijkers, toen Oranje tegen Portugal speelde in de halve finale van het EK in 2004. Opvallend is dat de top 22 van best bekeken tv-programma’s ooit alleen uit voetbal bestaat.

Top drie tv-programma’s

  1. WK 2014, Nederland – Argentinië (halve finale): 9.055.000 kijkers
  2. EK 2004, Portugal – Nederland: 8.512.000 kijkers
  3. WK 2014, nabeschouwing Nederland – Mexico: 8.718.000 kijkers

Kijken we naar het gemiddelde marktaandeel van de televisiezenders voor en tijdens het WK dan zien we dat de Ster logischerwijs veel marktaandeel wint (gemiddeld 69%). Dit gaat verhoudingsgewijs net zo veel ten koste van RTL als van SBS. Opvallend is dat BrandDeli beter overeind blijft dan RTL en SBS. BrandDeli is tijdens het WK zelfs iets groter dan SBS dankzij hun special interest zenders en programmering voor de niet-WK-liefhebber.

WK cijfers

Het marktaandeel van de exploitanten toont opvallend genoeg een week na het WK nog steeds grote verschillen. Een week na het WK blijft 11% van de nieuwe kijkers hangen bij Nederland 1, 2 en 3. Dit valt voor een gedeelte te verklaren door de Tour de France, die eveneens op deze zenders wordt uitgezonden. Toch zijn de kijkcijfers van het wielrennen niet extreem gestegen na het eindigen van het WK op 13 juli. Daarnaast is de trend ook te zien bij RTL die bij lange na nog niet op haar oorspronkelijke marktaandeel zit.

Bron: Stichting KijkOnderzoek