JCDecaux: een kijkje achter de schermen
29-07-2016

Rondleiding in het depot
JCDecaux: een kijkje achter de schermen

Afgelopen donderdag (28 juli) heeft JCDecaux een aantal ZIGT-collega’s uitgenodigd voor een rondleiding in het depot in Almere. Er was een uitgebreide tour verzorgd door de opslagruimte binnen/ buiten.

JCDecaux

Oprichter Jean-Claude Decaux kwam in de jaren zestig met een idee dat zowel simpel was als revolutionair: gemeenten kregen gratis stadsmeubilair, dat bovendien door JCDecaux werd onderhouden. In ruil hiervoor kreeg JCDecaux het recht om reclameruimte te exploiteren in dit stadsmeubilair. Inmiddels zijn de drie zoons van Jean-Claude in charge van het bedrijf.

Het credo van JCDecaux is: het moet er goed uitzien. De borden worden 2x per week gewassen met gedemineraliseerd water en ook de bussen en ook de auto’s moeten er spik en span uitzien.

What happens in Almere?

Bij JCDecaux wordt het drukwerk kant en klaar aangeleverd in Almere. In het magazijn komen de posters met pallets binnen en vinden een tijdelijke plek in het magazijn. De tour leidde ons langs een aantal machines die zorgen dat de posters op de juiste manier worden voorbereid voor de campagnes.

We werden meegenomen in het gehele proces. Het voorbereiden van de abri’s, mupi’s en billboards, statisch en roulerend; bevestigen van de strips die het mogelijk maken om abri’s te ritsen voor roulerende plaatsingen en samenvoegen van poster die samen één billboard vormen. Tot en met het oprollen van de posters en vullen van de karren met specifieke planning per wijk die worden klaargezet voor de chauffeurs. De chauffeurs halen de posters maandagavond op en hebben een fikse uitdaging om die ‘s nachts in 8 uur te verwisselen. Per wijk worden gemiddeld 200 tot 250 wissels doorgevoerd.

Opvallend om te ervaren hoeveel handwerk er nog aan te pas komt om de specifieke sets voor te bereiden. Voor de gemeente Amsterdam worden de poster geplakt en niet geritst. Bij de concessie in Amsterdam is bedongen door de gemeente dat er dunnere bakken worden geplaatst. Dat betekent concreet dat campagnes in Amsterdam op een andere manier worden voorbereid dan in de rest van het land.

De tour werd afgesloten in het magazijn waar reserve en vervangen onderdelen zijn opgeslagen. Een hal en buitenplaats vol bushokjes en billboards. Plus een blik in de geschiedenis van JCDecaux en haar Nederlandse voorganger. Een kijkje in het archief met opvallende reclameboodschappen uit het verleden.

Het was een mooie gelegenheid om het proces te zien dat wordt geïnitieerd nadat buitenreclame wordt ingezet door ZIGT en haar adverteerders. Een leuke en interessante middag, JCDecaux bedankt!

Mediabureau ZIGT, Rik von den Hoff

Rik von den Hoff
Rik von den Hoff
Media Director