Jinek vs. Op1 – the battle is on!
10-01-2020

Let's get ready to rumble
Jinek vs. Op1 – the battle is on!

De talkshowoorlog lijkt dan toch echt ontketend tussen Eva Jinek met haar talkshow ‘Jinek’ op RTL4 en de nieuwe NPO talkshow die afgelopen maandag startte:  ‘Op1’ met diverse presentatoren.

Om de talkshow Op1 een duwtje in de rug te geven heeft men heel slim bedacht om het reclameblok voorafgaand aan de show te schrappen. Op deze manier blijven, hoopt NPO, meer mensen hangen vanaf het programma ervoor.

In eerste instantie was het de bedoeling om alleen op maandag het reclameblok te schrappen, maar omdat het een groot succes was op maandag (in aantal kijkers), is het reclameblok voor Op1 deze hele week geschrapt. Helaas voor Eva Jinek, zij scoort deze week iedere dag, misschien mede hierdoor, minder kijkers dan Op1.

Gisteren stonden Op1 en Jinek respectievelijk op plek 9 en 10 in de kijkcijfertoplijst, beide scoorden onder 1 miljoen kijkers. Waarbij Op1, met 939.000 kijkers het dus toch weer won van Jinek (840.000 kijkers).

Maar, zoals te zien is in onderstaande grafiek, levert een deepdive in de cijfers van gisteren, toch weer een iets ander beeld op de battle die gaande is. Gemiddeld keken er gedurende het programma meer mensen naar Op1, maar Jinek is de absolute winnaar bij het starten van haar programma (ongeveer 10 minuten eerder dan Op1). Op dat moment kijken er weinig mensen naar NPO1, waar op dat moment ‘Over mijn lijk’ te zien is. Wanneer Op1 echter een aantal minuten begonnen is, zien we opeens de kijkers massaal wegzappen bij Jinek. Of dit dan ook de kijkers zijn die vervolgens massaal gaan kijken naar Op1, is de vraag, maar hier zien we wel een piek in kijkers ontstaan, die tot ongeveer 22:50 blijven kijken. Jinek kijkers zijn op dat moment naar bed gegaan, want er kijken er op dat moment nog slechts zo’n 200.000 naar RTL4.

De vraag is wat er gebeurd wanneer het reclameblok weer wordt ingevoerd voor Op1. In het geval van gisteren, waar het minder bekeken “over mijn lijk” te zien was, Vallen er dan in dat blok (nog meer) kijkers af en schakelen ze dan misschien wel door naar RTL4? Of zullen ze geduldig de reclames afwachten om hun favoriete talkshow te kunnen zien? Het is nu nog te vroeg om iets te zeggen, maar over een paar weken zullen we de zaken opnieuw bekijken en verslag uitbrengen van de uitkomsten van deze, toch wel erg spannende, battle.

Mediabureau ZIGT – Team Kijken – Merel Tukker