John, Meindert, Mediaplanner nodig?
03-06-2016

Tips en tricks outdoorcampagne
John, Meindert, Mediaplanner nodig?

De afgelopen week zijn er verschillende abri’s en reclamemasten rondom Amsterdam opgedoken van Outreach en Interbest. Outreach heeft in samenwerking met GfK een onderzoek gedaan naar de effectiviteit van outdoor. Uit dit onderzoek leren we dat 5 seconden TV gelijk is aan één week outdoor. Door de Tv-commercial in te korten en dit bedrag te investeren in outdoor kun je een positief effect op de campagne bewerkstelligen. Echter dit moet dan wel een goede campagne zijn.

Een aantal tips en tricks die leiden tot een goede outdoorcampagne zijn ondermeer:

  • Zorg dat alle tekst op de uiting leesbaar is.
  • Zorg dat, als je mensen gebruikt in de uiting, de ogen in de richting kijken waar je jouw publiek naar wilt laten kijken.
  • Zorg dat er een goede call to action is.
  • Zorg dat er maar één boodschap wordt gecommuniceerd.
  • Zorg dat de afzender duidelijk en leesbaar overkomt.
  • Zorg dat er een contrasterende kleur wordt gebruikt.

De campagne ter ondersteuning van het onderzoek is helaas slecht leesbaar. De brancheorganisatie van buitenreclame: Outreach plaatst abri’s over het GFK/Effectiviteitsonderzoek waarbij men met behulp van “neurological ad compression” het mediumtype buitenreclame ten koste van TV op de kaart wil zetten. Haal 5 seconden van de tv-commercial af en koop hiervoor een week buitenreclame. Een boodschap die in de abri niet duidelijk naar voren komt en de body tekst hebben we op de site moeten lezen (en daar moesten we ook nog voor inzoomen). Wellicht is de campagne grappig ingekocht rondom communicatie en mediabureaus maar van deze campagne weten we dat 100% van het budget weggegooid geld is geweest.

John, had even een mailtje gestuurd, want het onderzoek ziet er top uit!

Ook de uiting van Interbest brengt de boodschap niet duidelijk naar voren.

De radioreclame met de stem van Meindert van een uitzendbureau is zeer prettig om naar te luisteren. Wij troffen echter op de weg naar kantoor ook de nieuwste outdoor-uiting van Interbest op de eigen masten. Interbest weet als geen ander hoe het moet. En klanten waarderen de kwalitatieve adviezen van Interbest welke vaak tot een betere uiting en een effectievere campagne leiden. Echter, de “eigen” uiting op de reclamemast, die we vanuit de auto met gevaar voor eigen leven hebben gefotografeerd, is minder sterk. De tekst is slecht leesbaar en de afzender is niet herkenbaar. Daarnaast is het ons onduidelijk welke actie we moeten ondernemen naar aanleiding van deze uiting: moeten we meedoen met een prijsvraag van een schaatser? Waar we als antwoorden iets met voetbalclubs moeten geven?

Beide campagnes zijn ons opgevallen en we zijn tot de conclusie gekomen dat het echt beter kan. We blijven jullie volgen, John en Meindert, en wij denken graag met jullie mee over de invulling van jullie volgende campagne.

Joost Istha
Joost Istha
Directeur / Ondernemer