Kijkcijfers 2013
10-01-2014

Highlights
Kijkcijfers 2013

Elk jaar publiceert de Stichting KijkOnderzoek (SKO) een overzicht van de kijkcijfers. Dit artikel toont een overzicht van de highlights in 2013.

De kijktijd (‘normaal’ tv kijken) is in 2013 praktisch gelijk aan de kijktijd in 2012. De Nederlander keek in 2013 gemiddeld 195 minuten (3 uur en 15 minuten) per dag naar de televisie. In 2012 was dit 196 minuten (3 uur en 16 minuten). Alle nieuwe schermen die de consument tot zijn beschikking heeft, gaan dus niet ten koste van de TV kijktijd.

Over de hele dag gemeten is de Publieke Omroep ook dit jaar wederom marktleider met een marktaandeel van 32 procent (binnen de doelgroep 6 jaar en ouder). Een jaar eerder was het marktaandeel 34,5 procent. Deze daling ten opzichte van 2012 is logisch daar 2012 een evenementenjaar was met onder andere het EK voetbal. RTL en SBS bleven min of meer gelijk. Be Viacom stijgt van 4,3 naar 4,5 procent welke met name is toe te schrijven aan een stijging van MTV en Comedy Central alsook de toevoeging van Comedy Central Family welke per 1 november volledig wordt gemeten in het onderzoek. Waar Discovery Networks in 2012 een marktaandeel van 2,4 procent had is deze in 2013 gestegen naar 3,8. Alle zenders binnen het portfolio van Discovery Networks zijn gestegen en TLC met stip. Fox International Channels (o.a. Fox en 24Kitchen) zijn pas vanaf 19 augustus 2013 meegenomen in de full-audit meting. Over die periode gerekend had deze partij een marktaandeel van 2,1 procent. De dalers in marktaandeel zijn met name Disney (Disney Channel en Disney XD) en Eurosport.

Het marktaandeel in de avond (18:00-24:00 uur) van de Publieke Omroep daalt van 37,7% naar 35,1%. RTL stijgt van 28,5% naar 29,5% en SBS stijgt van 17,0% naar 17,2%. Nederland 1 heeft het hoogste marktaandeel zowel gedurende de dag (18,9%) als de avond (20,8%). Het percentage uitgesteld kijken binnen zes dagen na de uitzending stijgt van 3,2% (2012) naar 4,5% van de totale kijktijd.

De top-25 meest bekeken programma’s in 2013 wordt aangevoerd door de Eurovisie Songfestival Finale van 18 mei 2013 met 4.890.000 kijkers. Deze finale realiseert een fractie meer kijkers dan de Inhuldiging van Koning Willem Alexander op 30 april waar 4.871.000 mensen naar keken. De meest bekeken sportuitzending is Studio Sport Eredivisie van 1 december 2013 met 3.429.000 kijkers.

Het meest bekeken programma van RTL is de Voice of Holland The Battle op plek 9 in de top-25 met 3.108.000 kijkers. Het best bekeken programma van SBS is Under The Dome op 7 oktober met 328.000 kijkers. Wie is de Mol van 17 januari 2013 voert de top-25 meest uitgesteld gekeken programma’s aan met 669.000 kijkers die uitgesteld keken.

SKO Online TV & Video meet tegenwoordig ook het aantal opgevraagde streams die online bekeken worden (bijvoorbeeld op de tablet via een applicatie van NPO, RTL of Ster) tot en met 6 dagen na de uitzenddag. Deze meeteenheid wordt Gaas genoemd (Gaas = gemiddelde aantal actieve streams op een willekeurig moment in de stream) en zegt iets over het bereik van programma’s die online zijn teruggekeken. Het Sinterklaasjournaal van 11 november heeft het meeste Gaas gerealiseerd en voert die lijst aan met 202.249 Gaas. GTST van 5 juli eindigt op de tweede plek met 149.346 Gaas. Derde plaats is voor de oudejaarsconference van Theo Maassen met 113.798 Gaas.

Bron: Stichting KijkOnderzoek