Kijken naar TV-scherm onverminderd populair
22-10-2019

Kijktijd blijft stijgen
Kijken naar TV-scherm onverminderd populair

We staren nog altijd massaal naar het televisiescherm. Zowel de totale kijktijd naar het televisiescherm, als de tijd die we het kijken naar content van de broadcasters en on demand video, is gestegen.

Begin dit jaar heeft SKO twee nieuwe metrics geïntroduceerd: TV-ZenderTotaal en TV-SchermTijd:

TV schermtijd

De kijktijd naar het televisiescherm is in de eerste drie kwartalen van 2019 gestegen ten opzichte van dezelfde kwartalen in 2018. Gemiddeld kijken we per dag nu 188 minuten naar het televisiescherm. Dit is een stijging van 2,7%. Binnen deze “TV schermtijd” valt ook “TV-ZenderTotaal”.

TV- ZenderTotaal

TV- ZenderTotaal is de tijd die gekeken is naar content van de TV-zenders en is opgebouwd uit live (lineair) kijken en uitgesteld (non-lineair) kijken. In de eerste drie kwartalen van dit jaar werd er gemiddeld 154 minuten per dag gekeken naar content van de TV-zenders, een stijging van 2 minuten ten opzichte van de eerste drie kwartalen van 2018.

Uiteraard wordt het TV-toestel tegenwoordig ook steeds meer gebruikt voor het bekijken van andere content dan die van de TV-zenders. Denk aan het bekijken van videobanden of DVD’s en content van videoplatforms zoals Netflix, Videoland en YouTube. Bij elkaar werd in de eerste drie kwartalen van dit jaar gemiddeld 35 minuten per dag gekeken naar deze video content. In dezelfde periode in 2018 waren dit nog 31 minuten.

Ook de bestedingen aan reclame op het televisiescherm zijn gestegen. De TV-reclamemarkt is over de eerste drie kwartalen van 2019 uitgekomen op € 567 miljoen. Hiermee is de markt gestegen met 1,4% in vergelijking met dezelfde periode in 2018. De groei zit in alle vormen van TV-reclame: in spot- en non-spotreclame, via het TV-platform als ook via de online videoplatforms van de Screenforce broadcasters. De spotbestedingen groeiden met 1,3 procent en kwamen uit op 508 miljoen. De non-spotbestedingen groeiden met 2,2 procent naar 59 miljoen. Voor beide categorieën geldt dat het grootste deel van deze groei komt uit de online video platforms.

Bron: Screenforce, 21 oktober 2019.

Merel Tukker, Expertteam ‘Kijken’, Mediabureau ZIGT