Kijkgedrag TV verschuivingen in 2014
10-02-2015

Overzicht kijkcijfers
Kijkgedrag TV verschuivingen in 2014

Elk jaar publiceert de Stichting KijkOnderzoek (SKO) een overzicht van de Nederlandse kijkcijfers. Dit artikel toont een overzicht van de highlights in 2014.

Record kijktijd per dag

In 2014 keek de Nederlander gemiddeld 200 minuten per dag televisie (3 uur en 20 minuten). Dit is de hoogst gemeten kijktijd sinds het begin van het kijkonderzoek in 2003. De kijktijd in 2013 nam gemiddeld 195 minuten (3 uur en 15 minuten) in beslag. De stijging is vooral veroorzaakt door twee grote sportevenementen: de Olympische winterspelen in februari en het WK voetbal in de zomer van 2014. Het percentage uitgesteld kijken, binnen zes dagen na de uitzending, is daarnaast ook gestegen van 4,5% in 2013 naar 5,0% in 2014 van de totale kijktijd.

Marktaandelen televisiezenders

De Publieke Omroep is dit jaar wederom marktleider met een marktaandeel van 33,2% over de gehele dag (binnen de doelgroep 6 jaar en ouder). Een jaar eerder was hun marktaandeel 32%. Daarentegen daalt RTL van 24,7% naar 24,1% en ook SBS (13,5%) en Be Viacom (4,1%) zakten een half procent in hun marktaandeel dit jaar. Een blijvende daler in het marktaandeel is Disney met 1,2%. Discovery Networks en FOX International Channels zijn wel in populariteit aan het toenemen. Vooral FOX is een goede nieuwkomer met een marktaandeel van 3,1%. De bijbehorende zenders FOX Sports 2, FOX Sports 3 Eredivisie, FOX Sports 4 en FOX Sport 5 Eredivisie zijn per 10 februari 2014 pas opgenomen in de full audit meting.

Het marktaandeel in de avond (18:00- 24:00 uur) van de NPO stijgt ook; van 35,1% naar 36,4%. RTL Nederland daalt van 29,5% naar 28,7% en SBS daalt van 17,2% naar 16,9%. NPO 1 heeft het hoogste marktaandeel zowel gedurende de dag (21,7%) als de avond (24,2%).

Best bekeken programma’s

2014 kende nog een kijkcijferrecord, namelijk die voor de meest bekeken televisie-uitzending ooit gemeten. De halve finale van het WK Nederland-Argentinië van 9 juli 2014 is door gemiddeld 9.058.000 Nederlanders (thuis) bekeken. De top-25 meest bekeken programma’s zonder sport wordt in 2014 aangevoerd door de Eurovisie Songfestival Finale van 10 mei 2014 met 5.149.000 kijkers. Flikken Maastricht van 24 oktober 2014 is het meest uitgesteld bekeken programma van het jaar met 816.000 kijkers die uitgesteld keken. De toplijst van het SKO Online TV & Video wordt aangevoerd door het Sinterklaasjournaal van 11 november 2014 met gemiddeld 230.080 actieve streams.

Veroni Engelhart
Veroni Engelhart
Strategy Director