Kort nieuws uit radioland
20-12-2016

Luistercijfers okt/nov
Kort nieuws uit radioland

Het gebeurt niet vaak dat op één dag we vanuit twee actuele bronnen je iets kunnen vertellen over één fantastisch medium: radio. Vanmorgen werden namelijk als eerste de nieuwste luistercijfers vanuit het NLO bekendgemaakt (te weten uit meetperiode oktober/november 2016).

Wees gerust, er is niet veel schokkends gebeurt; Radio 538 consolideert op haar stevige eerste plek met 12,3% marktaandeel (gelijk gebleven) op doelgroep 10 jaar en ouder. Q-music zet haar voeten weer een beetje op de grond na de immer stijgende aandelen eerder dit jaar, ze verliezen nu 0,4% aandeel maar hebben de tweede plek goed in handen. Grootste stijger is NPO Radio 5, en dat zegt al veel in deze meting. Dat er dus eigenlijk niet al te veel grote verschuivingen zijn geweest.

Die verschuivingen zullen de komende meting natuurlijk wel te zien gaan zijn met de recente start van Serious Request op NPO 3FM en uiteraard het feit dat we al sinds 6 december naar The Christmas Station (Sky Radio) kunnen luisteren, kerst is full on! Straks tussen kerst en oud en nieuw zal de Top2000 ook het aandeel van NPO Radio 2 weer (tijdelijk) omhoog doen knallen waarna we 2017 goed kunnen aftrappen en kunnen gaan bekijken hoe de nieuwe programmeringen bij de diverse stations gaan leiden tot nieuwe marktverhoudingen. We voorzien hier en daar wel wat wijzigingen, vooral in bepaalde tijdvakken (middag/spits) zullen de accenten in wijziging in zenderaandeel te zien gaan zijn.

Laten we niet het andere nieuwsfeit inzake radio vergeten te vermelden: een door het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) gepresenteerd onderzoek naar mediumgebruik in Nederland: ‘Media:Tijd in kaart’. Een mooie conclusie uit dit onderzoek is dat het traditionele radiolandschap nog niet volledig op de kop staat door de oprukkende digitalisering. Live radio is nog immer met zo’n 79% de grootste taartpunt in de luistertijd van de consument (zo’n 4 uur per dag!).

Net als bij lineaire televisie zijn het de jongeren die beduidend minder tijd besteden aan live radio luisteren, dat is bij hen zo’n 2uur per dag (op zich nog steeds prachtig). Wat deze doelgroep onderscheid is het feit dat zij veel vaker naar eigen muziek of audio luisteren danwel het internet hiervoor gebruiken.

Het totale percentage Nederlanders dat naar radio luistert tegenwoordig is gedaald van 55% in 2013 naar 52% in 2015. Al met al wat relevante verschuivingen welke feitelijk logisch zijn met alle vormen van nieuwe media waar je op dit moment uit kunt kiezen.

Mediabureau ZIGT, Bart Helder