Internetten doe je op je smartphone
09-03-2017

Media Standaard Survey
Internetten doe je op je smartphone

Vorige week is voor de 6e keer de jaarlijkse rapportage van het Media Standaard Survey uitgebracht. Deze publicatie geeft inzicht in de belangrijkste resultaten van mediagebruik op diverse locaties en platformen en wordt in opdracht gegeven door de organisaties voor de Nederlandse mediabereiksonderzoeken. ZIGT heeft de resultaten over 2016 voor je doorgenomen. Een greep uit de meest interessante bevindingen:

Internet

  • Vrijwel iedereen in Nederland (93%) maakt gebruik van internet, 65 plussers (73%) en laag opgeleiden (76%) zijn bezig met het maken van een inhaalslag
  • De smartphone is in 2016 voor het eerst het meest gebruikte apparaat om te internetten, met een grote stijging in drie jaar tijd van 57% in 2014 naar 75% in 2016. Daarmee is de laptop van de troon gestoten als meest gebruikte online apparaat
  • De smartphone is ondanks de nieuws verworven nummer 1 positie voor internetgebruik vooralsnog niet breed omarmd door 65 plussers. 30% van deze groep is in bezit van een smartphone

Kijken

  • Het aantal huishoudens met een connected/Smart TV (directe toegang tot internet via TV-toestel) is verder significant gestegen naar 37% in 2016

Luisteren

  • Radio luisteren blijft het populairst in de auto (73%), gevolgd door het luisteren via radio of stereo-installatie (56%)
  • 42% van de jongeren van 13-19 jaar luistert weleens radio via de smartphone. Gemiddeld over alle radioluisteraars ligt dit op 18%
  • Het bereik van DAB+ lag in 2016 op 5,1%, Na de introductie eind 2013 was het aandeel in 2014 nog 1,1%

Lezen

  • 48% van de 20-34 jarigen leest weleens een dagblad/krant via de smartphone
  • 27% van de 20-34 jarigen leest weleens een tijdschrift/magazine via de smartphone
  • Het bereik van magazines via de smartphone is over alle respondenten genomen bijna verdrievoudigd in 2016 (15%) ten opzichte van 2014 (5%)

Het volledige overzicht van de resultaten van de Media Standaard Survey 2016 is terug te vinden in deze infographic.

Kijk, luister en lees goed wat je doelgroep op internet doet

Wanneer we de vele cijfers en percentages terugbrengen tot de kern zien we voornamelijk de verdere opmars in de verscheidenheid waarop smartphones gebruikt worden en de doorlopende trend waarbij internettoepassingen op verschillende media-apparaten geïntegreerd worden.

Zo wordt het internet tegenwoordig voor tien- zo niet honderdtallen verschillende doeleinden gebruikt, van het traditionele verkrijgen en uitwisselen van informatie, tot navigatie, dating, shopping en het doen van je bankzaken. Smartphones lenen zich uitstekend voor deze doelen, maar zijn tot op heden minder ideaal voor het doen van online aankopen en het bekijken van lange videocontent. Hoewel er grote stappen worden gezet om het gebruiksgemak voor deze doeleinden ook op mobiele apparaten te verbeteren blijft het bij het bereiken van je doelgroep belangrijk om de inhoud van je boodschap en het doel van je reclame-uiting aan te laten sluiten op het gedrag van de gebruiker.

Bronnen: MSS 2016, NLO, NOM, SKO EN VINEX.

Research & Intelligence ZIGT, Koen Hartog