Mediabereiksonderzoeken 3.0. Jij bepaalt!
22-11-2017

Wie bepaalt?
Mediabereiksonderzoeken 3.0. Jij bepaalt!

Gisteren presenteerden de inwoners van het Mediahuis de stand van zaken met betrekking tot de Mediabereiksonderzoeken in Nederland. Na vele jaren van praktische stilstand zijn de onderzoeken klaar voor een upgrade naar 3.0.

Jaren tachtig

Bij het Mediabereiksonderzoek 1.0 bepaalde de uitgever wat het bereik van zijn of haar media was. Let wel, we hebben het hier over de jaren tachtig waarin de uitgevers domineerden en de “markt” alleen data te zien kreeg die het resultaat was van flink wat besprekingen. Natuurlijk waren we hier blij mee, want voor het eerst wist zelfs de uitgever wie zijn media las of bekeek. Vanuit hier konden adverteerders de eerste plannen maken.

JIC

Bij Mediabereiksonderzoek 2.0 werd het bereik opeens bepaald door de “markt”. Een verschuiving van alleen de uitgever naar een JIC was een feit. Een JIC, bestaande uit een slimme vertegenwoordiging van uitgevers, mediabureaus en adverteerders bepaalde wat het bereik in Nederland is. Jaren hebben de verschillende JIC’s goed werk afgeleverd. Rust in de markt, common currency en vooral lekker polderen. Met de komst van de grote internationale spelers en de daarbij behorende stortvloed aan data die de markt verkrijgt, via een veelheid van alternatieve mogelijkheden, maakte in eerste instantie dat het Mediahuis de dijken verzwaarde rondom het pand.

“Als Youtube niet mee praat (en betaalt) mogen ze ook niet in ons onderzoekje.”

Deze handelswijze was gelukkig van korte duur, want als bereiksonderzoek niet meet wat een consument iedere dag aan media gebruikt, dan wordt zelfs een JIC onbetrouwbaar.

Mediabereiksonderzoek 3.0: echte cijfers 

En daar is ie dan: het Mediabereiksonderzoek 3.0! Het onderzoek dat echt meet wat er gebeurt. Het kijkt, luistert en meet exact waar jij en ik zijn en wat we op dat moment doen. Onderzoeken die nooit bleken te fuseren staan als vriendinnen op het podium, media die je nooit bleek te kunnen meten kunnen we tegenwoordig gewoon uitlezen op een mobiel en bij verplaatsingen hoeven we alleen maar bang te zijn dat de batterij het niet te snel opgeeft. Zelfs de respondent, blijkt niet te kunnen stoppen met het delen van zijn of haar data. Mediabereiksonderzoek 3.0: echte cijfers waar de markt wat aan heeft, onze klanten inzichten verschaft, waar zij van ons als profs al jaren verwachtten dat wij die data hadden en onderzoekers die jaren jonger op het podium staan. Het Mediahuis heeft de weg omhoog gevonden en dan maakt het eigenlijk niet uit hoe hoog het water staat.

Mediabureau ZIGT, Joost Istha