MEDIALAAN in België schaft bureaucommissie af
04-06-2015

Godmiljaar!
MEDIALAAN in België schaft bureaucommissie af

MEDIALAAN, het multimediabedrijf achter de televisie- en radiomerken VTM, 2BE, Vitaya, JIM, VTMKZOOM, Q-music en JOE fm heeft aangekondigd dat de groep de bureaucommissie van 15% zal afschaffen en de reclameruimte van al haar merken voor netto tarieven gaat verkopen.

Sinds 1998 bezitten De Persgroep (in Nederland eigenaar van onder meer de Volkskrant) en Roularta Media Group elk 50% van de aandelen van MEDIALAAN. VTM is de grootste commerciële TV-zender in Vlaanderen.

De beslissing treedt in werking vanaf 1 januari 2016. De belangrijkste reden die wordt aangevoerd is om tot een goede vergelijking te komen met enerzijds mediamerken zoals Facebook en Google die netto prijzen hanteren, en anderzijds de TV-markt waarin de prijzen bruto en dus hoger zijn.

Ben Jansen, commercieel directeur van MEDIALAAN verwoordt het als volgt: “We stellen vast dat de tariefstructuur in digital vaak verschilt van die van de klassieke media. Daarom hebben we besloten onze tarieven aan te passen, om onze ambities in een convergerende wereld op basis van een soortgelijke tariefstructuur te kunnen verwezenlijken.”

In Nederland heeft de STER een poging ondernomen in 2014 maar deze is onder druk van de internationale media-inkoopbureaus teruggedraaid. De “administratieve” druk zou te hoog zijn geweest voor de bureaus?

Joost Istha
Joost Istha
Directeur / Ondernemer