Meer budget naar radio zorgt voor hogere ROI
31-08-2015

Spots van RAB
Meer budget naar radio zorgt voor hogere ROI

De radioluisteraar heeft de spots van het RAB vast al gehoord de afgelopen dagen. De boodschap luidt: ‘Is uw bedrijf wel voorbereid op het succes van radioreclame?’ In de commercials worden marketeers en ondernemers geïnterviewd die “getroffen” zijn door het succes en het sterke effect wat radioreclame heeft gehad. De vraag naar hun producten of diensten zijn de pan uit gestegen en zij vertellen hoe ze deze situatie hebben opgelost. Leuke commercials met veel humor en een serieuze boodschap. Want wat blijkt? Voor elke euro die in radio geïnvesteerd wordt kan dit tot 8 keer worden terugverdient in de sales.

Radioreclame is dus effectiever dan men denkt. De campagne van het RAB Nederland vloeit voor uit het onderzoek van het RAB UK. Daaruit is namelijk gebleken dat radio een hoge Return on Investment (ROI) kan realiseren, mits het goed wordt ingezet. Wat zorgt er dan voor een hoge ROI?

Verschuif budget binnen de mediamix naar radio

Uit het onderzoek is gebleken dat het verschuiven van budgetten naar radio voor een hogere ROI zorgt. Wanneer er budget van het medium online verschoven wordt naar radio en 11% van het mediabudget is voor radio, dan stijgt de algehele ROI van de campagne met 0,9%. Dit zijn geen schokkende getallen, maar dit effect is ook te zien, in sterkere mate, bij het verschuiven van budgetten bij andere mediumtypes. De ROI stijgt bijvoorbeeld met 2,4% als er budget verschoven wordt van print naar radio waarbij het totale radio budget op 14% van het totale mediabudget moet komen. Het sterkste effect is te zien als er budget van TV naar radio verschoven wordt. Als het totale radiobudget dan op 22% komt van het gehele mediabudget stijgt de ROI met 19,3%.

Als er overall 20% van het gehele mediabudget naar radio gaat dan stijgt de ROI met 8,5%. Met recht dat het RAB promoot voor meer radioreclame, het heeft echt effect!

Creatieve kenmerken spot

Naast het aandeel wat radio heeft in een campagne is de uiting van de spot ook van zeer groot belang. De mogelijkheden binnen radio zijn eindeloos, echter blijven deze nog altijd onbenut door veel adverteerders. Het onderzoek van het RAB UK heeft onderzocht welke kenmerken in een spot het belangrijkste zijn en het sterkste effect hebben. De uitkomsten hiervan zijn geen echte ‘eye-openers’, maar het is wel goed om hier als adverteerder bewust van te zijn. Een goede spot moet opvallen, goed bij het merk passen en voornamelijk een duidelijke boodschap hebben.

De campagne van het RAB is een goede promotie voor het medium radio. Uiteraard moeten we wel een kanttekening plaatsen bij het feit dat deze resultaten gebaseerd zijn op de Britse markt en het de vraag is of we dit 1-op-1 naar de Nederlandse markt kunnen door vertalen. Maar het feit blijft wel dat dit sterke en interessante resultaten zijn en dat het een goede basis is voor de campagne van het RAB!

Bron: “Radio: the ROI multiplier”, RAB UK, oktober 2013

Lisanne van den Heuvel
Lisanne van den Heuvel
Media Director