Micro-influencers aan de macht
27-12-2017

Snel de helft van je volgers deleten!
Micro-influencers aan de macht

De afgelopen jaren zagen we dat veel bedrijven hoofdzakelijk geïnteresseerd waren in influencers met een groot aantal volgers, maar in 2018 gaan marketeers steeds meer met micro-influencers werken. Wat zijn micro-influencers eigenlijk en waarom kunnen deze interessant zijn bij jouw mediastrategie?

Wat is een influencer ook alweer?

Een influencer is een persoon die meer invloed kan uitoefenen op een bepaalde doelgroep dan gemiddeld. Influencers zijn te vinden op verschillende social platformen en blogs. Een influencer kan daarom een blogger, vlogger, Twitteraar of Instagrammer zijn.

Wat is een micro-influencer?

Micro-influencers hebben een relatief kleine achterban. Volgens Hulc lopen de meningen van de grootte van de achterban hierover uiteen. Elke influencer begint namelijk op nul. Volgens de auteurs van #SPON is iemand een influencer, wanneer diegene commerciële samenwerkingen aangaat. Een micro-influencer heeft volgens de auteurs maximaal een paar duizend volgers en kunnen zowel Instagrammers, bloggers of vloggers zijn.

Hoger engagement

Het engagement van de volgers op de kanalen van micro-influencers is vaak hoog Uit onderzoek van Markerly is aangetoond dat Instagram gebruikers met minder dan 1000 volgers gemiddeld 8% aan likes en 0,5% aan comments krijgen, terwijl Instagram gebruikers met meer dan 10 miljoen volgers gemiddeld 1,6% aan likes en 0,04% aan comments krijgen. De engagementratio daalt, wanneer het aantal volgers van een gebruiker stijgt.

Waarom micro-influencers inzetten?

Wij kunnen ons voorstellen dat je sneller kiest voor een influencer met een zo groot mogelijk bereik, maar als je een social media campagne wilt inzetten op engagement of een ander specifiek doel, kun je overwegen om micro-influencers in te zetten. Deze micro-influencers richten zich vaak op een niche en hebben vaak relevantere volgers voor jouw merk. Uit een recente studie is zelfs gebleken dat 82 procent van de consumenten aangeven dat zij een aanbeveling opvolgen door een micro-influencer. Daarbij komt dat micro-influencers vaak actiever en behulpzamer zijn tegenover hun volgers. Reden genoeg om micro-influencers in te zetten in jouw campagne!

Hoe kan ZIGT helpen?

Onze Social Media & Content Specialisten zijn onder andere gespecialiseerd in influencer marketing en kunnen voor jouw campagne een passende influencer marketing strategie maken en uitvoeren. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden? We bespreken ze graag met je. Neem contact op met het Social & Content team van ZIGT.

Binnenkort zullen wij onze ervaringen met micro-influencers delen middels een case! Houd daarom de site goed in de gaten.

Wil je meer informatie over de mogelijkheden? Neem dan contact op met het Social & Content team van ZIGT.

Bronvermelding: