Minder panne(n)koeken op social media: het gaat goed met onze taal!
22-10-2019

Onze taal op social media gaat de goede kant op
Minder panne(n)koeken op social media: het gaat goed met onze taal!

Het gaat de goede kant op met onze spelling op social media. Uit onderzoek van OBI4wan is gebleken dat lastige woorden als sowieso, pannenkoek en cappuccino dit jaar vaker goed worden gespeld op social media dan vorig jaar. Dat belooft wat!

Het blijft sowieso lastig

Zowiezo, so-wie-so, zoiezo… dit blijft een lastige, maar de spelling van dit lastige woord gaat dit jaar sowieso beter dan vorig jaar. Dit jaar wordt ‘sowieso’ in 87 procent van de gevallen op social media goed geschreven, tegenover 72 procent in 2018. Daar zit vooruitgang in!

Pannenkoek!

Een leuk feitje over de spelling van ons favoriete p-woord: de enkelvoudige versie, pannenkoek, wordt veel vaker fout geschreven dan het meervoud pannenkoeken. Maar liefst 37 procent van de mensen hapt de ‘n’ weg bij de spelling van een enkele pannenkoek. Blijkbaar konden ze niet wachten met eten! Bij de spelling van meerdere pannenkoeken gaat het vaker goed: 15 procent van de mensen gebruikt bij de spelling van pannenkoeken geen tussen-n.

Verrassende spelling

Ook met de verrassingen gaat het de goede kant op. Slechts in 12 procent van de gevallen wordt er nog ‘verassing’ gebruikt, wat ons aan iets heel anders doet denken..

Die 12 procent zou zomaar eens uit het zuiden van het land kunnen komen. Daar kan je namelijk een ‘pannekoek’ met ‘verassing’ bestellen. Foutje? Bedankt!

Hartstikke goed geschreven

Bij ‘hartstikke’ komt er ook nog wel eens wat verwarring om te hoek kijken. Dat heeft alles te maken met de oorsprong van het woord. Het woord vindt zijn oorsprong niet in ‘hard stikken’ maar in ‘hartsteke’, wat steek in het hart (met een t) betekent. Hartstikke logisch die spelling! 6% van de socialmediagebruikers kan niet kiezen tussen de ‘d’ en de ‘t’ en kiest voor een ‘harstikke’ foute versie van het woord.

Een dubbele cappuccino alstublieft!

Met dit ezelsbruggetje moet je er voortaan wel uitkomen. Cappuccino schrijf je namelijk met dubbel ‘p’ én dubbel ‘c’. 84 procent van de socialmediagebruikers heeft deze goede spelling al door ten opzichte van 80 procent in 2018.

Ondanks bovengenoemde fouten doen we het dus best goed met onze taal op social media. Nu moeten we deze stijgende lijn zien vol te houden!