Mobile vaker vaste plek in marketingmix
04-12-2014

Mobile steeds meer in marketingmix
Mobile vaker vaste plek in marketingmix

Uit recent onderzoek van DDMA, Online Marketing Group en Tijdschrift voor Marketing blijkt dat 16% van de opdrachtgevers in Nederland aangeeft mobile op te nemen in de marketingstrategie. In 2013 was dat nog slechts 4%.

En dat is goed nieuws, want mobile wordt een steeds belangrijker medium. Begin 2013 gaf 82% van de respondenten al aan dat mobile de toekomst is. De budgetten voor mobile lieten een stijgende lijn zien, maar het mediumtype nam nog geen prominente positie in de budgetverdeling in.

Uit het onderzoek blijkt dat opdrachtgevers meer ‘mobile ready’ zijn: 65% heeft een mobiele variant van de website en 48% heeft zijn mailings afgestemd op mobiel gebruik. Ook de stelling ‘Als het mobiel verkeer de komende jaren zal blijven stijgen, moeten wij onze bedrijfsstrategie omgooien of drastisch aanpakken’ wordt positief beantwoord door 60% van de dienstverleners en 53% van de opdrachtgevers.

Bij ZIGT zetten we mobile advertising ook steeds vaker in. Wel maken wij het liefst onderscheid tussen adverteren via smartphone en tablet aangezien de manier van gebruik en de gebruiksmomenten zeer verschillen. Adverteren via smartphones biedt specifieke targetmogelijkheden voor lokale adverteerders (bijvoorbeeld keuze in provider en GPS-locatie). Adverteren via tablet kan juist een mooie aanvulling zijn op een tv-campagne bij gebruik als second screen. Via tablet kan ook gericht worden geadverteerd op een specifiek tijdstip of gericht op aanmelding of conversie.