Na 15 jaar verdwijnt dagblad Sp!ts
21-07-2014

Kedeng kedeng
Na 15 jaar verdwijnt dagblad Sp!ts

Velen vermoedden het al toen TMG in 2012 Metro kocht, maar pas deze week is bekend gemaakt dat TMG stopt met de distributie van het gratis dagblad Sp!ts. In het door Adformatie gepubliceerde artikel vertelt TMG dat Sp!ts ‘samengaat’ met Metro en dat TMG de ambitie heeft om van Metro de grootste krant van Nederland te maken.

Sp!ts en Metro hadden al veel raakvlakken op het gebied van nieuws en lezersdoelgroepen en met de tegenvallende advertentiemarkt was het een moeilijke taak voor TMG om beide dagbladen rendabel te houden. Opmerkelijk is dat TMG nog tot en met juni dit jaar campagne heeft gevoerd voor het merk Sp!ts op radio en in 2013 zelfs nog op TV.

De website Spitsnieuws.nl blijft bestaan, maar de vraag is voor hoe lang. De websites van De Pers en DAG hebben in het verleden niet lang hun bezoekers vast weten te houden en zijn inmiddels niet meer actief. De papieren oplage van zowel Metro als Sp!ts vertoont de afgelopen kwartalen vooral een daling dus zal het voor TMG een pittige opgave worden om van Metro de grootste krant te maken.

TMG belooft van Metro een meer crossmediaal merk te maken, zodat zij lezers en adverteerders optimaal kunnen bedienen. Naast de papieren versie, zal het nieuwsmerk ook de gehele dag online aanwezig zijn voor haar lezers. Juist voor OV-reizigers zijn smartphones en tablets namelijk een belangrijk kanaal. De uitgever denkt daarnaast zelf meer adverteerders aan te kunnen trekken door Metro uit te breiden met een aantal populaire katernen van Sp!ts. TMG zal de oplage van de extra dikke Metro naar verwachting verhogen naar 510.000 exemplaren.

De advertentiemogelijkheden in Metro worden naar eigen zeggen uitgebreid met creatieve advertentievormen en meer branded content mogelijkheden. Daarnaast is er ruimte voor nieuwe initiatieven in Metro, zoals crowdfunded journalistiek en user generated content.